Realtid

Nelly krymper kostymen – ska spara 40-50 Mkr

Nelly Group
Utöver besparingsprogrammet kommer Nelly stegvis också dra ned på sina marknadsföringskostnader under resten av 2022.
Finwire
Uppdaterad: 11 aug. 2022Publicerad: 11 aug. 2022

E-handelsbolaget Nelly Group drar igång ett kostnadsbesparingsprogram som ska reducera de löpande operativa kostnaderna med 40-50 miljoner kronor på årsbasis. Det är en minskning med 15-19 procent jämfört med räkenskapsåret 2021, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kostnadsbesparingsprogrammet väntas få full effekt från och med det andra kvartalet 2023.

Åtgärderna implementeras huvudsakligen under 2022 och inkluderar personalminskningar inom tjänstemannaorganisationen. Fackliga förhandlingar inleds inom kort.

–Vi förenklar hela vår verksamhet, så när vi nu minskar vår sortimentsbredd, rationaliserar våra IT-system och optimerar hur vi arbetar, då kan vi leverera en konkurrenskraftig kundupplevelse på ett mer effektivt sätt. Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd på Nelly.

Utöver besparingsprogrammet kommer bolaget stegvis också dra ned på sina marknadsföringskostnader under resten av 2022.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]