Realtid

Miljardduellen mellan Trump och Harris – dyraste valet någonsin

Trumpanhängare som firar valresultatet under en valvaka på ett hotell i Las Vegas. De är festklädda och de viftar glatt med armarna i luften.
Trumpanhängare firar valresultatet under en valvaka i Las Vegas. (Foto: Steve Marcus/Las Vegas Sun/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 06 nov. 2024Publicerad: 07 nov. 2024

Årets presidentval mellan Kamala Harris och Donald Trump är det dyraste i USA:s historia. Sammanlagt har de båda kampanjerna spenderat motsvarande 38 miljarder kronor under valrörelsen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Financial Times har båda kandidaterna och deras stödgrupper fokuserat mycket av sin budget på reklam och mediekampanjer – särskilt i de sju avgörande vågmästarstaterna, där motsvarande 16 miljarder kronor har gått till annonser.

Enligt de senaste uppgifterna från oktober samlade Kamala Harris in motsvarande 25 miljarder kronor, en summa som bland annat kom från Demokraternas nationella kommitté (DNC) och dess insamlingskommitté Super PAC.

Läs mer: Bitcoin närmar sig Vita Huset – slår nya rekord. Dagens PS

Av detta investerades motsvarande 11 miljarder kronor på annonsering i både traditionella och sociala medier i vågmästarstaterna.

Läs även: Hotet mot svenska bolag efter USA-valet. Realtid

Juridiska kostnader

Donald Trumps kampanj samlade däremot in något mindre, motsvarande 19 miljarder kronor, varav en stor del gick till att täcka Trumps juridiska kostnader. Hela 14 procent av kampanjbudgeten har gått till rättsliga utgifter.

En av de stora finansiärerna bakom Trumps kampanj är Elon Musk, som bidragit med motsvarande 1,3 miljarder kronor till ”America PAC”, en Super PAC som bildades för att stödja Trump i presidentvalet.

ANNONS

”America PAC” tog över ansvaret för kampanjens dörrknackningsinsatser och annan gräsrotsmobilisering, vilket vanligen organiseras av frivilliga.

Missa inte: Oavsett vinnare – placeringarna du tjänar på efter USA-valet. Realtid

ANNONS

Utmaningar kring transparens

Harris kampanj valde en mer traditionell strategi för sin gräsrotsorganisation, där både DNC och kampanjens egen organisation samordnade dörrknackningar och väljarmobilisering.

Missa inte: Så påverkas dina sparpengar av USA-valet. News55

Harris-stödda ”Future Forward” lade istället sin budget på omfattande annonsering och spenderade motsvarande 3,3 miljarder kronor i de mest kritiska staterna.

Enligt Financial Times lyfter valet 2024 fram det växande beroendet av stora finansiärer och Super PAC i amerikanska presidentval, samtidigt som båda kampanjerna möter ökade utmaningar kring transparens och effektivitet.

Läs även: Affärsprofilerna: ”Två dåliga alternativ för USA – och Sverige.” Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS