Realtid

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda
Christine Olsson
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 30 sep. 2024

Efter att ha kämpat med långvariga ekonomiska problem och rekonstruktion, är SAS nu på väg mot en stabilare framtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att bolaget fokuserar mer på Köpenhamn, lovar flygbolagets vd Anko van der Werff nya långlinjer från Arlanda, troligen under 2025 eller 2026.

”SAS har fått en annan kostnadsstruktur och en stabil kassaposition. Så de kommer att märka att det blir en massa nya destinationer, ett större SAS som kopplar ihop Skandinavien ännu bättre, ” säger han till Svenska Dagbladet.

Tuff konkurrens

SAS har historiskt sett varit beroende av sina tre skandinaviska huvudstäder, men med nya ägare, inklusive Air France-KLM, har Köpenhamn blivit det främsta navet för långlinjer. Detta beror på att Köpenhamn ligger mer strategiskt för resor söderut, säger van der Werff.

Samtidigt står Arlanda inför tuff konkurrens från mer moderna europeiska flygplatser.

Behöver uppgraderas

Van der Werff påpekar att Stockholms flygplats behöver uppgraderas och att flytten av flyg från Bromma till Arlanda genom samarbetet med BRA skapar ytterligare behov av förbättringar.

Han hoppas att svenska politiker inser detta och agerar för att modernisera Arlanda.

ANNONS

Läs även:
SAS fullbordar konkursförfarande – ordförande Dilling avgår. Realtid
Nu är det klart – SAS går med i Skyteam. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS