Realtid

Lågt pris lockar kinesiska onlinekunder – men till vilken kostnad?

Arbetare vid huvudkontoret för det kinesiska e-handelsföretaget Pinduoduo, sitter framför sina datorer i ett öppet kontorslandskap.
Pinduoduo har växt snabbt genom att pressa priserna och på så sätt locka kunder. (Foto: Chinatopix/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 07 okt. 2024Publicerad: 07 okt. 2024

Med sin aggressiva prissättning har Pinduoduo lockat till sig kinesiska konsumenter. Samtidigt skapar plattformen allvarliga ekonomiska problem och samhällskostnaden kan bli stor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pinduoduo har vuxit snabbt i Kina sedan starten 2015. Med sina låga priser har e-handelsplattformen blivit en favorit bland medvetna konsumenter som vill köpa billiga varor.

Plattformen har dock fått kritik för att bidra till en ökande deflation – ett problem som förvärrar Kinas redan svaga ekonomi, rapporterar New York Times.

Pinduoduo är nu den näst största onlineåterförsäljaren i Kina och använder sig av avancerade algoritmer för att konstant justera och sänka priser.

”Om jag sänker priset ytterligare, tjänar jag inget”, säger handlaren Lin Yunyun som säljer blöjor via plattformen.

Missa inte: Kinas ekonomi i fritt fall: ”För många människor – för få jobb”. Realtid

Konkreta planer saknas

Pinduoduo har även lanserat en automatiserad prisspårning där företaget kan sänka priser utan handlarnas godkännande. Även om detta gör plattformen mera attraktiv för konsumenterna, förvärras samtidigt deflationen som Kina kämpar med.

Donald Low, professor i offentlig politik, påpekar att Pinduoduo är både ”konsekvensen och orsaken till deflationen”.

ANNONS

Kinas regering har nyligen genomfört ekonomiska åtgärder som räntesänkningar och stöd till bostadsmarknaden. Myndigheterna har signalerat en större vilja att hantera deflationen, men konkreta planer saknas ännu.

Missa inte: Kinas ekonomi i fritt fall: ”För många människor – för få jobb”. Realtid

ANNONS

Andra följer efter

Trots dessa halvmesyrer kvarstår problemet med sjunkande priser och svag efterfrågan, särskilt då 60 procent av Kinas konsumenter handlar via e-handel, enligt Hongkong and Shanghai Banking Corporation Limited.

Konkurrerande plattformar som Alibaba och JD.com pressas att följa i Pinduoduos fotspår och sänka sina priser för att behålla kunder.

Plattformarna har lanserat egna kampanjer för att erbjuda låga priser och attrahera kunder. Detta har dock lett till att marginalerna för hela sektorn minskar – och omsättningen växer långsammare än tidigare år, enligt kinesiska nyhetsförmedlaren Jiemian Global.

Läs även: Unga kineser vänder ryggen åt ”kinesiska drömmen”. Realtid

Svårt att lämna

ANNONS

Pinduoduos grundare, Colin Huang, försvarar bolagets prispolicy och säger att deras fokus ligger på att erbjuda varor som känns prisvärda för konsumenterna, även om vinstmarginalerna blir minimala.

Trots kritik är det också svårt för småföretagare att lämna Pinduoduo eftersom plattformens lojala kundbas ger en stor försäljningspotential.

Läs även: Investerare återvänder till Kina efter nya stimulanser. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS