Bilindustrin står inför en av de största omvälvningarna i modern tid. Förändringar i både efterfrågan och teknologiska framsteg skakar om hela sektorn – och de svenska leverantörerna varnas för svåra tider, varsel och konkurser.
Kris i bilindustrin: Vad innebär det för Sverige?
Traditionella aktörer på den europeiska marknaden hotas av ökad konkurrens från kinesiska elbilstillverkare på den europeiska marknaden.
Samtidigt kan USA sätta in höga tullar mot europeiska fordonstillverkare.
Missa inte: Hemligheten bakom Nordnets tiodubbling: ”Skin in the game”
Stålbad för bilindustrin
Bilindustrin går igenom ett riktigt stålbad i Europa. Nu varnar leverantörerna för att det kan slå hårt mot svenska företag, med stora neddragningar som följd, skriver Svenska Dagbladet.
Ungefär 92 000 personer i Sverige är anställda av företag som säljer produkter och tjänster till fordonsindustrin. Om dessa företag inte lyckas anpassa sig till den nya verkligheten kan nedskärningar bli oundvikliga.
Två trender skakar bilindustrin
Två stora trender utmanar industrin i Sverige samtidigt: Bilarna digitaliseras och blir allt mer beroende av mjukvara samtidigt som de elektrifieras.
”Det hade räckt med en stor våg. Nu har vi hela havet stormar, särskilt på personbilssidan”, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisation FKG.
Missa inte: Hon varnade för Stellantis kris – får sparken. Realtid
Risker och möjligheter
Sammanfattningsvis står den svenska bilindustrin vid ett vägskäl.
De stora förändringarna på marknaden innebär både risker och möjligheter.
Den som lyckas anpassa sig till den elektrifierade och digitaliserade framtiden kan hitta nya vägar för tillväxt, men omställningen kommer att kräva stora investeringar och mod.
Läs mer: Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid