Kinas elbilsmarknad förändras snabbt och tyska tillverkare kämpar för att hänga med i den tekniska utvecklingen. Flera kinesiska bilmärken kör nu om BMW och Mercedes på deras mest lukrativa marknad.
Kineser ratar tyska elbilar: "Måste förändra sin strategi"
Mest läst i kategorin
De tyska biltillverkarna Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz står inför en svår utmaning när de tappar mark i Kina – världens största marknad för elbilar.
Trots sin tidigare dominans inom förbränningsmotorer halkar tyska bilmärken efter på grund av deras bristande tekniska utveckling och kinesiska konsumenters växande intresse för mer högteknologiska och användarvänliga bilar, skriver Bloomberg.
Kinesiska tillverkare som BYD och Xpeng tar nu allt större marknadsandelar i Kina med sina mer prisvärda och tekniskt avancerade modeller.
Läs även: Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid
”Tekniskt överlägsen”
En tidigare Porscheägare, Xu, berättar för Bloomberg att hon och hennes familj bytte ut sin Porsche Taycan mot en Nio ET5 på grund av den bättre användarupplevelsen.
”Den kinesiska bilen var både billigare och tekniskt överlägsen”, säger Xu och påpekar att Taycanens mjukvara var undermålig och att bilen ”bara kändes som en elektrifierad Porsche, inget mer”.
Den senaste statistiken bekräftar att försäljningen av tyska bilmärken kraftigt har fallit i Kina.
BMW rapporterade sin största försäljningsminskning på fyra år med ett ras på 30 procent, medan Mercedes-Benz och Volkswagen också noterade nedgångar. Enligt Marco Schubert, försäljningschef för VW i Kina, är konkurrensen ”särskilt intensiv”.
Missa inte: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid
Marknadsandelar framför lönsamhet
Samtidigt satsar tyska tillverkare allt på att återta marknadsandelar, men det är en kostsam process.
De tyska bilmärkena har över 40 fabriker i Kina och har investerat stora resurser i landet för att möta den lokala efterfrågan. Trots detta står de inför allvarliga utmaningar när inhemska aktörer stöds av kinesiska myndigheter och prioriterar marknadsandelar över lönsamhet.
Stephen Dyer från Alix Partners kommenterar att de tyska tillverkarna nu måste ”drastiskt förändra sin strategi i Kina”.
Läs även:
BYD rasar mot EU:s elbilstullar: ”Konsumenterna får betala”. Realtid
Är kinesiska elbilar en växande säkerhetsrisk för väst? Realtid