Realtid

Kinas biltillverkare i kris: "Knockout-turnering"

En bild på en elbil från den kinesiska tillverkaren Xpeng under en bilmässa. En annan bild på ett antal män i kostym som gör tummen upp.
Vilka kinesiska elbilstillverkare kommer att få tummen upp av marknaden – och därmed överleva det nästkommande decenniet? (Foto: Ida Persson/SvD/TT/Mark Schiefelbein/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Kinas elbilsmarknad står inför en omvälvande framtid. Den hårda konkurrensen kommer att förvandla dagens mångfald av tillverkare till en handfull giganter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Smör – symbolen för Rysslands ekonomiska kris

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ädelmetaller glänser på marknaden

18 nov. 2024

Den kinesiska elbilsmarknaden har tuffa dagar framför sig. Enligt Xpengs vd He Xiaopeng kommer endast sju större biltillverkare att överleva de kommande tio åren.

He beskriver en marknad som präglas av intensiv konkurrens och en snabb minskning av antalet aktörer, rapporterar Business Insider.

Missa inte: Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid

”Från 300 startups återstår i dag färre än 50 och bara 40 av dessa säljer bilar regelbundet”, säger han.

Inom tre till fyra år kommer branschen enligt honom att genomgå en ”knockout-turnering”, följt av en hård kamp mellan några få starka aktörer.

Hårdare än någonsin

”Bilindustrin är ett maraton, inte en sprint”, sa He i en intervju med den Singapore-baserade kanalen CNA tidigare i år.

Liknande tankar uttrycktes nyligen av Mercedes-Benz vd Ola Källenius, som vid Berlin Global Dialogue beskrev situationen som en ”darwinistisk priskrigsprocess”.

ANNONS

Källenius förutspår att många av dagens spelare inte kommer att existera om fem år.

Läs även: Kina dominerar den enorma marknaden för elbilar. Dagens PS

ANNONS

Utmanar Tesla

Kinas dominans inom elbilsmarknaden har delvis byggts upp genom generösa statliga subventioner, men konkurrensen är nu hårdare än någonsin.

Enligt data från globala analys- och rådgivningsföretaget ABI Research utgör kinesiska tillverkare 70 procent av marknaden i Thailand och 88 procent i Brasilien. Samtidigt har giganter som BYD börjat utmana Tesla globalt och för första gången överträffat deras intäkter från elbilsförsäljning.

För Xpeng ser framtiden dock utmanande ut.

Sedan starten 2014 har bolaget ännu inte gått med vinst – men räknar med att nå lönsamhet 2025, enligt vice ordförande Brian Gu.

Läs även: Försäkringsfällan för elbil: Kan kosta dig 50 000 per år. News55

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS