Medan Kina tar marknadsandelar i Europa genom billiga och subventionerade elbilar, försenar europeiska tillverkare sina lanseringar. Nu kan EU svara med höga tullar för att möta konkurrensen.
Kina tar över elbilsmarknaden: "Helt enkelt bättre"
Mest läst i kategorin
Under de senaste åren har Kina översvämmat den europeiska marknaden med billiga elbilar. Något som har kunnat ske tack vare stora statliga subventioner och en omfattande överproduktion.
Enligt Dagens Nyheter har strategin lett till att landet nu tillverkar fler elbilar än vad den inhemska marknaden kan ta emot – vilket resulterar i stora exportvolymer, särskilt till Europa.
Läs mer: Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid
Kina skapar oro
Kinas president Xi Jinping har avvisat kritiken om att kinesiska produkter dumpas på utländska marknader och menar att ”kinesiska produkter helt enkelt är bättre än sina västerländska konkurrenters”.
En granskning från EU visar att de kinesiska subventionerna omfattar hela produktionskedjan, från litiumförädling till batteritillverkning och transporten av elbilarna till Europa.
Detta har skapat stor oro bland europeiska biltillverkare, som upplever att konkurrensen är snedvriden. Volkswagen har till exempel varnat för att de kan behöva stänga fabriker i Europa.
Julia Poliscanova, expert på elbilsfrågor vid den gröna tankesmedjan Transport and Environment, förklarar att ”Kina kommer fortsätta ta marknadsandelar i Europa om vi försenar de nödvändiga klimatmålen.”
Läs mer: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid
Högre tullar
Samtidigt har flera europeiska tillverkare avsiktligt fördröjt lanseringen av mindre och billigare elbilar, enligt Matthias Schmidt från Schmidt Automotive. Till Dagens Nyheter säger han att ”vissa europeiska tillverkare håller medvetet tillbaka sina billiga elbilar i väntan på att slippa EU:s koldioxidböter.”
För att skydda den europeiska industrin har EU-kommissionen föreslagit att införa högre tullar på kinesiska elbilar. Enligt Sveriges Radio ser det ut som att förslaget får tillräckligt stöd för att godkännas, och tullarna kan därmed höjas till 30 procent.
”Det ser inte ut som att EU och Kina når en kompromiss, vilket innebär att kommissionens förslag sannolikt går igenom”, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, till Ekot.
Läs även:
Kraftigt fall för Kinas industrier: ”Långvarig nedgång”. Realtid