Realtid

Kina inleder hybridkrig mot EU:s elbilstullar

Michael Shu, vd för BYD Europe.
BYD är en av flera kinesiska biltillverkare som har ändrat strategi när det kommer till vilka bilar de väljer att exportera till Europa. På bilden: Michael Shu, vd för BYD Europe. (Foto: Cyril Zingaro/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 09 dec. 2024Publicerad: 09 dec. 2024

Kinesiska biltillverkare som BYD, Geely och SAIC har börjat skicka en annan typ av bilar till Europa – för att hantera EU:s höjda strafftullar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Euronews har de kinesiska bilföretagen börjat anpassa sig efter EU:s hårdare linje. Detta genom att mer än tredubbla exporten av hybridmodeller till Europa mellan juli och oktober 2024, jämfört med samma period förra året.

Strategin är ett svar på EU:s straffavgifter som riktar sig mot kinesiska elbilar, där vissa tillverkare nu står inför tullar på upp till 35 procent.

Missa inte: Kinas biltillverkare i kris: ”Knockout-turnering”. Realtid

Hybridbilar, som kombinerar traditionella förbränningsmotorer med elektriska batterier, är inte lika hårt drabbade av dessa regler.

Modeller som BYD:s Song Plus DM-i och Geelys Galaxy Starship 7 erbjuder modern teknik, attraktiva designlösningar och konkurrenskraftiga priser, vilket gör dem särskilt populära bland europeiska konsumenter.

Dominerar marknaden

Samtidigt har kinesiska hybridmodeller börjat konkurrera ut både japanska och europeiska biltillverkare som Toyota, Honda och Volkswagen, skriver Euronews.

Den europeiska marknaden är dock inte ensam om att vara viktig för Kina.

ANNONS

Läs även: Teslas elbilar backar i Kina – BYD slår nytt rekord. Dagens PS

Enligt The Guardian dominerar Kina den globala elbilsmarknaden med en andel på 76 procent i oktober 2024, tack vare stark efterfrågan på hemmaplan.

ANNONS

Finns osäkerheter

Den kinesiska regeringen har också dubblerat subventionerna för elbilar till motsvarande cirka 27 000 kronor, vilket har stärkt försäljningen.

Försäljningen till Ryssland har samtidigt skjutit i höjden, medan exporten till USA har minskat kraftigt efter att president Joe Biden höjt tullarna på kinesiska elbilar till hela 100 procent. Något som även Kanada har gjort.

Missa inte: Kina tar över elbilsmarknaden: ”Helt enkelt bättre”. Realtid

Trots framgångarna finns osäkerheter.

Om de kinesiska hybridbilarna fortsätter att ta marknadsandelar i Europa kan EU komma att införa nya tullar även på hybrider, enligt Euronews.

ANNONS

Läs även: Oro för Kinas svar: ”Dåligt för Sverige”. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]