Realtid

James Bonds favoritklocka slår alla rekord

En bild på Rolex ikoniska dykklocka Submariner, och en svartvit bild på skådespelaren Sean Connery när han var ung.
Rolex har en imponerande lista av kända bärare. Från skådespelare som Sean Connery, till fotbollsikoner som David Beckham. (Foto: Torstein Bøe/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 13 nov. 2024Publicerad: 13 nov. 2024

Den lanserades som en klocka för djuphavsdykare, men har främst blivit populär bland finansfolk och samlare. Nu firar modellen 70 år med rekordhögt marknadsvärde.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rolex Submariner lanserades 1953 och är en av världens mest ikoniska klockor.

Det är den första klockan från Rolex som designades specifikt för dykning och den blev snabbt populär – inte minst efter att klockan användes av flera kändisar och skådespelare. Bland annat kunde Submariner ses på Sean Connerys arm i flera James Bond-filmer.

Nu har nyutgivna produktionssiffror från den schweiziska lyxklocktillverkaren konstaterat att det totala marknadsvärdet för alla Rolex Submariner som någonsin tillverkats har nått motsvarade 550 miljarder kronor, skriver Bloomberg.

Missa inte: Förstaklass kan försvinna när lyxiga business-säten tar över. Realtid

Enligt Rolex har ungefär fyra miljoner klockor av modellerna Submariner och Sea Dweller tillverkats mellan 1953 och 2020. Trots att Submariner är designad för djuphavsdykare, används den främst av finansfolk och samlare.

”När jag blundar och tänker på Rolex, är det Submariner jag ser framför mig”, säger Eric Wind, en amerikansk handlare av vintageklockor och tidigare anställd på auktionshuset Christie’s.

Läs även: Så köper du en Rolex smartast. Dagens PS

ANNONS

En kassako

Enligt handelsplattformen Subdial behåller många Submariner sitt värde väl, och vissa versioner ökar i värde över tid.

Ett exempel är den gröna Submariner, känd som ”The Hulk”. Under en tid hade den ett högre marknadsvärde än standardmodellen tack vare sin begränsade produktion mellan 2010 och 2020.

Även om många exemplar av dessa klockor genom åren har förlorats eller slutat fungera, uppskattar grundaren av Subdidal, Christy Davis, att modellen är en ”kassako”.

Han poängterar att Rolex dominerar en sekundärmarknad för begagnade lyxklockor – en marknad som affärsrådgivningsföretaget Deloitte förväntar sig kan växa till motsvarande 380 miljarder kronor årligen fram till 2030.

Läs även: Här är lyxmärket som klarar prisfall. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS