Intresset för hemleveranser, ibland så lite som en glass, via skoter är stort – så pass att Indiens leveransbolag värderas till astronomiska summor.
Indiens svar på Foodora tar över skoterleveranser
Mest läst i kategorin
De bolag som dominerar den indiska marknaden är Zomato, Zepto och Swiggy. I slutet av september kommunicerade Swiggy att värdet vid en börsintroduktion uppskattas till 15 miljarder dollar.
När konkurrerande Zomato börsnoterades 2021 uppskattades bolaget till 12 miljarder dollar.
I dag är värdet mer än fördubblat och ligger på omkring 28 miljarder dollar. Under de senaste fyra kvartalen gjorde Zomato en nettovinst på 73 miljoner dollar, skriver Economist.
Förlorar 258 miljarder
För uppstickaren Swiggy handlar det mer om att visa svarta siffror. Bolaget förlorade 285 miljoner dollar under det senaste räkenskapsåret. Men det är ändå en förbättring jämfört med året innan då förlusten var 520 miljoner dollar.
För Swiggy handlar det om att kommunicera den potentiella tillväxten. På tre år har intäkterna nästan fördubblats till 1,4 miljarder dollar, samtidigt som antalet användare har ökat från 35 miljoner till 47 miljoner.
457 000 åkare
Antalet åkare, det vill säga utförare av tjänsten, har nästan fördubblats sedan 2022 och ligger nu på 457 000. Åkarna levererar i genomsnitt 463 paket per månad. Betalningen för varje utförd beställning är enbart 69 cent.
Att få något levererat hem istället för att gå till butiken uppskattas stort. Dessutom bor många av Indiens befolkning trångt och har inte samma möjlighet till förvaring.
Missa inte: Indiens uppgång slår rekord – överträffar Kina. Realtid
Rättsliga problem
För att säkra snabba leveranser har Swiggy byggt upp egna lager av ofta återkommande beställda.
Trots en hypad värdering står bolaget inför en del akuta problem i form av rättsliga anspråk. Det handlar om allt från licenser som saknas till utebliven betalning av skatt. Dessutom pågår en utredning av de indiska konkurrensmyndigheterna.
Läs mer:
Indien – ekvationen som inte går ihop. Realtid