Realtid

Ikea möblerar om: "Människor gillar det"

Ikea
"Det fungerar – människor gillar det", säger Ingka Groups vd Jesper Brodin. (Foto: Björn Larsson Ask/TT)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 29 jan. 2025Publicerad: 29 jan. 2025

Den svenska möbeljätten Ikea planerar att expandera sin marknadsplats för begagnade möbler. Syftet är att nå stor framgång, både ur ett affärsperspektiv och för klimatet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ikoniska Billy-bokhyllan, som redan är en stapelvara i många hem, kan snart få ännu större spridning – fast i andrahand.

Med Ikea Preowned öppnas möjligheten för klassiska möbler att få ett nytt liv i nya hem.

Missa inte: Hemligheten bakom Nordens framgångsrika företag. Realtid

Redo att konkurrera med Ebay

Efter framgångsrika pilotprojekt i Madrid och Oslo vill bolaget möta det ökande intresset för cirkulär ekonomi och konkurrera med aktörer som Vinted, Depop och Ebay.

”Det fungerar – människor gillar det”, säger Jesper Brodin, vd för Ingka Group, som driver majoriteten av Ikeas varuhus, enligt Financial Times.

Läs även: Ikeas låga priser kan snart vara ett minne blott. Realtid

Pilotprojekten lockade över 200 000 besökare till hemsidan och flera tusen engagerade sig aktivt.

ANNONS

Tjänsten erbjuder säljare stöd i form av mått, foton, manualer och reservdelar. Dessutom kan de välja att få betalt i Ikea-vouchers – betalningar i form av presentkort – som är värda 15 procent mer än försäljningspriset.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Ikea vill bli ledande aktör

”Det här är en marknad och en rörelse i samhället, och om vi skulle stå utanför den skulle vi missa möjligheten att vara med”, säger Brodin, och betonar att second hand-marknaden inte bara är en trend utan en långsiktig förändring.

”Det är smartare”, säger han.

Läs mer: Ikea anställer 30 000 för att utveckla sin ”heminrednings-AI”. News55

Ikeas utmaning blir nu att skala upp verksamheten till fler marknader, vilket är möbeljättens nästa steg. Företaget har positionerat sig som en föregångare inom hållbarhet, bland annat genom att sälja energieffektiva LED-lampor och billiga solpaneler.

Med expansionen av Ikea Preowned vill den svenska möbelkoncernen inte bara bidra till en grönare värld utan också befästa sin position som en ledande aktör på den växande andrahandsmarknaden, skriver Financial Times.

Missa inte: Drönarbilderna avslöjar Ikeas skogsskövling. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS