EU:s bilindustri kämpar mot miljardböter från tuffare klimatkrav samtidigt som kinesiska eltillverkare tar allt större marknadsandelar. ”Vi befinner oss i en kritisk fas”, varnar Mercedes vd Ola Källenius.
Hotet mot Europas bilindustri: "Kritisk fas"
Mest läst i kategorin
EU-kommissionen har kallat till ett akut krismöte med Europas biltillverkare den 30 januari, skriver Allt om Elbil.
Bakgrunden är en allt mer pressad situation där industrin står inför både stränga klimatkrav och ökande konkurrens från Kina.
Missa inte: Elbilspionjären varnar: ”Hybrider är vägen till helvetet”. Realtid
”Vi befinner oss i en kritisk fas av omvandlingen, och i en komplex ekonomisk och geopolitisk makromiljö. Är nu rätt tid att lägga en extra börda på bilindustrin?”, säger Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz och ny ordförande för den europeiska branschorganisationen Acea, till Dagens Nyheter.
Kringgår EU-böterna
Enligt branschens egna beräkningar kan biltillverkarna tvingas betala upp till 16 miljarder euro i böter om de inte når EU:s nya utsläppskrav, skriver Dagens Industri.
De nya reglerna, som träder i kraft redan i år, kräver att nya personbilar inte får släppa ut mer än 94 gram koldioxid per kilometer – en kraftig minskning från fjolårets gräns på 116 gram, skriver DN.
Läs även: Avslöjat: Utbrett fusk i bilbranschen. Dagens PS
För att undvika böterna vidtar tillverkarna olika åtgärder. Mercedes-Benz har bildat en så kallad utsläppspool tillsammans med Volvo Cars (börskurs Volvo Car) och Polestar, där Mercedes kan köpa utsläppsrätter från de mer elektrifierade svenska tillverkarna.
Samtidigt växer hotet från kinesiska eltillverkare. Flera kinesiska bolag kan i dag tillverka elbilar billigare än fossildrivna bilar, skriver Bloomberg.
På bilsalongen i Bryssel väcker särskilt den kinesiska tillverkaren BYD:s el-SUV Atto 2 stort intresse med sitt konkurrenskraftiga pris, skriver Dagens Nyheter.
Fyra huvudpunkter
Krismötet kommer att behandla fyra huvudpunkter: det ekonomiska läget med fabriksstängningar och uppsägningar, miljökraven och riskerna med att inte nå utsläppsmålen, teknisk utveckling särskilt inom batterier och mjukvara, samt regelverkets utformning.
Missa inte: Orosmolnen hopar sig: Ser vi slutet för Europas bilindustri? Dagens PS
”Ingen ifrågasätter det faktum att vi befinner oss på väg mot nollutsläpp. Det är ett strategiskt imperativ. Men det måste göras på ett ekonomiskt framgångsrikt vis”, understryker Källenius för DN.
7 procent av EU:s BNP
EU-kommissionen står dock fast vid sina krav.
”Det är inget som EU-kommissionen överväger, och jag skulle säga att ingen överhuvud taget överväger det”, säger Teresa Ribera, klimat- och konkurrenskommissionär, till DN angående eventuella lättnader i regelverket.
Bilindustrin sysselsätter över 13 miljoner människor i EU och står för sju procent av unionens BNP. Branschens framtid är därmed en avgörande fråga för hela Europas ekonomiska utveckling.
Läs även: Bidens slutdrag – ett dråpslag för Volvo Cars? Realtid