Många branscher utmanades under det första kvartalet 2022. Enbart tre branscher växte under perioden; apoteksvaror med 13 procent, kläder och skor med 3 procent och bygghandel med 2 procent. Tuffast var kvartalet för dagligvaruhandeln på nätet, som minskade med 19 procent, tätt följd av kategorierna sport och fritid och böcker och media, som båda tappade 15 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.
Historiskt trendbrott i e-handeln
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
–Trots det här hacket i kurvan finns det ingen anledning att tro något annat än att e-handeln kommer att fortsätta att växa över tid, som den gjort under många år, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige i en skriftlig kommentar.
E-barometern Q1 fokuserar på hållbarhet och begagnathandel mellan konsumenter. 26 procent av e-handelskonsumenterna har handlat begagnat den senaste månaden och 40 procent har sålt en begagnad vara det senaste året.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS