Dagen före Hexatronics vinstvarning gick SEB ut med ett meddelande om bolaget till sina kunder – något som fick börskursen att dyka med 12 procent.
Hexatronics analytikermassage fick kursen på fall
Mest läst i kategorin
I onsdags stod aktien för Hexatronic Group i drygt 55 kronor. Under torsdagen gick SEB ut med ett meddelande till sina kunder, vilket fick kursen att falla till 49 kronor. I dag, fredag, står aktien i skrivande stund i knappt 42 kronor, på grund av den vinstvarning som bolaget utfärdade i förmiddags.
SEB:s meddelande till sina kunder löd, kort och gott: ”Vi bedömer att bolagets kommunicerade prognoser från andra kvartalet 2023 gällande andra halvåret kan vara för optimistiska”, och hänvisar i kommentaren även till kommunikation med Hexatronics ledning, enligt DI.
Hexatronics analytikermassage med SEB fungerade således och gav bolaget en mindre kraschlandning än vad som annars hade kunnat ske. DI har under fredagen upprepade gånger sökt vd Henrik Larsson Lyon, finanschefen Pernilla Lindén samt företagets pr-rådgivare Anders Fogel för att ställa frågor om hur Hexatronic ser på den selektiva informationsgivningen – dock utan att lyckas.
Realtid har återkommande skrivit om analytikermassage som fenomen. Här är ett urval:
Analytikermassage borde inte finnas – men det finns ingenting som tyder på att det minskar. Det säger sparekonomen Joakim Bornold och får stöd av daytradern Erik ”Ekka” Lundin.
Regelverk och avtal finns för att de behövs – men vi har sett att gränserna kan tänjas. Det skriver Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.
”Analytikermassage skadar förtroendet för börsen”, säger Joakim Bornold.
Hade vi haft mer prognoser skulle analytikermassage vara en ickefråga, menar Mikael Zillén på Box Communications.
Svårigheten att träffa rätt i prognosarbetet för analytikerna beror delvis på en betydligt mindre selektiv och mer offentlig informationsgivning från börsföretagen, menar Realtids tidigare medarbetare Claes Folkmar.
De kraftiga kursreaktionerna på börsen tyder på att det är något som inte stämmer i bolagens kommunikation med marknaden, anser Torbjörn Isacson, Realtids före detta krönikör.