Norden har skapat flera av världens mest framgångsrika företag, trots regionens lilla storlek. Vad är det som gör så många nordiska företag världsledande?
Hemligheten bakom Nordens framgångsrika företag
Mest läst i kategorin
Nordiska företag fortsätter att imponera på den globala marknaden. Trots att Norden endast står för 1 procent av världens BNP och 0,3 procent av jordens befolkning, har regionen producerat en rad framgångsrika bolag.
Bland dem finns danska Lego, världens största leksakstillverkare, svenska möbeljätten Ikea och Spotify som är ledande inom musikstreaming. Dessutom är Novo Nordisk, pionjär inom viktminskningsläkemedel, Europas mest värdefulla företag, skriver The Economist.
Missa inte: Svenska jätten större än Investor. Realtid
Enligt Jacob Aarup-Andersen, vd för danska bryggeriet Carlsberg, är en av nycklarna till framgången nordiska företags internationella perspektiv.
”Vår litenhet gör det internationella perspektivet obligatoriskt”, säger han. Medan nordiska bolag genererar bara 2 procent av sina intäkter på hemmamarknaden, är motsvarande siffra för andra europeiska bolag 12 procent.
Grogrund för innovativa startups
Teknologiskt ledarskap är en annan framgångsfaktor.
Norden toppar EU:s rankning för användning av molntjänster och regionen är en grogrund för innovativa startups, som finska Rovio och Supercell. Dessutom bidrar statliga satsningar på digitalisering och företagsvänliga regler till framgången.
Läs även: Efter floppen – Novo Nordisk gör nytt försök. Dagens PS
”Du kan få ett momsnummer på en dag i Danmark”, säger transportföretaget Maersks vd Vincent Clerc.
Även långsiktigt ägande spelar roll.
Handlar om att anpassa sig
Fyra femtedelar av de största nordiska bolagen har långsiktiga ägare, jämfört med tre femtedelar i Europa och bara en femtedel i USA. Familjeföretag och stiftelser, som Wallenbergfamiljen i Sverige och Maersk i Danmark, skyddar bolagen från utländska uppköp och möjliggör strategiska investeringar i forskning och utveckling.
Samtidigt ställs nordiska företag inför utmaningar.
Geopolitiska spänningar, som Carlsbergs förlust av sin ryska verksamhet och Maersks logistiska problem i Röda havet, påverkar deras globala expansion.
”Det handlar inte om att vara starkast, utan om att anpassa sig”, säger Legos vd Niels Christiansen.
Läs även: Ikea anställer 30 000 för att utveckla sin ”heminrednings-AI”. News55