Donald Trumps 25-procentiga tullar på utländska bilar har sänt chockvågor genom den globala fordonsindustrin. Effekterna kommer dock bli mer komplexa än ett enkelt USA-mot-resten-av-världen-scenario.
Hela bilindustrin darrar – utom Tesla: "Manna från himlen"


Mest läst i kategorin
Donald Trump undertecknade på onsdagen ett presidentdekret som inför 25-procentiga tullar på bilar och bildelar som tillverkas utanför USA, rapporterar CNBC.
Tullarna träder i kraft redan nästa vecka, den 3 april, och kommer att tillämpas på alla utländska fordon – med vissa tillfälliga undantag för komponenter från Mexiko och Kanada.
Missa inte: Bluffen: Nästan ingen ville köpa Tesla – sedan nästan alla. Realtid
”Vi kommer att ta betalt av länder som gör affärer i vårt land och tar våra jobb och vår rikedom”, äger Trump enligt Dagens Nyheter.
Dramatisk försäljningsminskning
Volvo Cars (börskurs Volvo Car) kan bli en av de hårdast drabbade europeiska tillverkarna, säger Handelsbankens (börskurs Handelsbanken) fordonsanalytiker Hampus Engellau till Omni Ekonomi.
Han varnar också för att Volvo (börskurs Volvo) kan drabbas av en dramatisk försäljningsminskning.
”Det är inte omöjligt att det kan bli en 15-20 procents försäljningsminskning”, säger Engellau till Dagens Nyheter.

Tändstiftet utmanas: Laser kan släcka avgaserna för gott
Biltillverkare fortsätter att utforska metoder för att minska utsläppen från förbränningsmotorer.
Senaste nytt
Aktien rasar
Volvo säljer omkring 125 000 bilar i USA varje år, främst modellerna XC60 och XC90.
Bolaget har visserligen en fabrik i Charleston i USA, men där tillverkas för närvarande endast elsuven EX90 i begränsade volymer.
Volvos aktie föll 7 procent på Stockholmsbörsen efter Trumps besked.
Läs även: ”Fel person, fel plats, fel bakgrund” – ändå lyckades von Koenigsegg. Realtid
Viktig kundgrupp
Även Autoliv (börskurs Autoliv) och SKF (börskurs SKF) är i farozonen, menar SEB:s (börskurs SEB) aktiestrateg Esbjörn Lundevall.
”För många verkstadsindustribolag är bilindustrin en viktig kundgrupp och de kan därmed påverkas negativt indirekt”, säger han till Omni Ekonomi.
Men även amerikanska biltillverkare kan stå inför stora utmaningar.

Volvo återkallar 73 000 personbilar
8 000 av fordonen finns i Sverige och återkallelsen görs för att bilarna kan börja brinna.
Enda verkliga vinnaren
Engellau menar att General Motors kan bli en stor förlorare eftersom bolaget är kraftigt beroende av produktion i Mexiko.
”De säljer ju 2,7 miljoner bilar i USA och 80 procent av dem produceras i Mexiko”, säger han till Omni Ekonomi.
Den enda verkliga vinnaren bland biltillverkarna ser ut att bli Tesla, skriver Dagens Nyheters motorredaktör Jonas Fröberg.
Missa inte: Elbilarnas kapplöpning i Sydostasien – vem tar hem spelet? Realtid
Kanada: ”En attack”
”Alla Teslor som säljs i USA kommer från USA-fabriker i Kalifornien och Texas. För Tesla som rasat över 40 procent på börsen sedan i höstas är tullarna som manna från himlen”, konstaterar han.
Trumps beslut har väckt starka internationella reaktioner.

Teslas dikeskörning: ”Mycket orolig för utvecklingen”
Företaget som en gång sågs som framtidens bilmärke möter nu motgång på alla fronter.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen beskriver tullarna som ”dåliga för företagen, värre för konsumenterna”, rapporterar Dagens Nyheter.
Kanadas premiärminister Mark Carney kallar enligt tidningen beslutet för en ”direkt attack” mot kanadensiska arbetare.
Undantag – tills vidare
Trump har också hotat med ännu högre tullar mot EU och Kanada om de arbetar tillsammans för ”att skada USA ekonomiskt”, skriver CNBC.
Trumps presidentdekret innehåller tills vidare ett undantag för komponenter som omfattas av frihandelsavtalet mellan USA, Mexiko och Kanada.
Missa inte: Experten: Därför exporterar Sverige så många begagnade elbilar. News55 TV
Vita husets pressekreterare Harrison Fields meddelar på X att dessa dock kommer att vara tullfria endast till dess att man har arbetat fram en strategi för att tillämpa tullarna på ”deras icke-amerikanska innehåll”, skriver DN.
Smäll mot amerikaner
Organisationen Autos Drive America, som företräder utländska biltillverkare i USA, varnar för konsekvenserna för amerikanska konsumenter.
”Tullarna som införs i dag kommer att göra det dyrare att tillverka och sälja bilar i USA, vilket i slutändan leder till högre priser, färre alternativ för konsumenterna och färre tillverkningsjobb i USA”, säger ordföranden Jennifer Safavian i ett uttalande.
Både Japan och Sydkorea, med några av världens största biltillverkare, aviserar att de planerar motåtgärder, skriver Washington Post.

BMW förlorar mark mot kinesiska elbilar
BMW:s årsrapport blev en besvikelse.