Efter några tuffa år stiger handelns optimism, men e-handeln ser dystert på sommaren. Hos en viss delbransch fortsätter ökenvandringen.
Handeln: Oroväckande trend trots positiva tongångar
De senaste åren har varit tuffa för handeln, men nu syns en stigande optimism inom butiks- och partihandel.
Handeln som helhet ser dock fortsatt pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning, enligt Handelsbarometern för juni.
”De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
E-handeln oroas för tredje land
Efter förra månadens ökning backar e-handelns framtidsförväntningar något.
Det finns en oro bland Svensk Handels medlemmar att marknadsandelar går förlorade till företag från tredje land, som kinesiska Temu och Shein.
”Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument”, säger Larsen.
”Oroväckande”
Högtider som midsommar innebär ett välbehövligt försäljningslyft för dagligvaruhandeln.
Medan dagligvaruhandeln går mot bättre försäljningssiffror fortsätter ökenvandringen för sällanköpsvaruhandeln.
”Det är uppenbart att konsumenterna, positiva tongångar till trots, fortsatt drar sig för att konsumera i sällanköpshandeln. Det är oroväckande”, säger Larsen.
Läs mer:
Extra fredag lyfte dagligvaruhandeln. Realtid
E-handelsjättens nya drag på svenska marknaden. Realtid