Den danska leksakstillverkaren Lego har fortsatt att expandera och överträffa sina konkurrenter under det första halvåret 2024.
Trots en global nedgång i leksaksindustrin på grund av inflation, har Lego lyckats öka sina intäkter med 13 procent, vilket motsvarar 31 miljarder danska kronor, eller nästan 48 miljarder svenska kronor, rapporterar CNBC.
Utökar i Kina
Enligt företagets vd, Niels Christiansen, har den starka försäljningen drivits av populära produktserier som Lego Icons och Lego Creator, samt ett framgångsrikt samarbete med Epic Games kring Fortnite. Något som har resulterat i att företaget nu ser en ökning i både volym och försäljningsvärde.
Medan försäljningen i USA och Europa fortsätter att vara stark, har försäljningen i Kina varit oförändrad. Trots detta planerar Lego att öppna ytterligare 20 butiker i Kina under andra halvåret 2024, vilket speglar företagets långsiktiga tro på marknadens potential.
Fler förnybara material
Samtidigt fortsätter Lego att satsa på hållbarhet.
Företaget har under 2024 nästan fördubblat mängden förnybara och återvinningsbara material som används i deras produkter jämfört med 2023.
Christiansen understryker att denna investering inte har lett till högre kostnader för konsumenterna, då Lego valt att inte överföra den ökade kostnaden för mer hållbara material till kunderna.
Läs även:
Lego ökar omsättning och rörelseresultat – tar marknadsandelar. Realtid
Lego öppnar filial i Postbyen i Köpenhamn. Realtid