Saabs stridsflygprogram Gripen är en teknologisk stolthet. Trots detta står regeringen inför ett avgörande beslut om nästa steg i svensk försvarsindustri.
Gripen: Teknologisk triumf – ekonomisk mardröm
Mest läst i kategorin
Gripen har sedan starten varit en symbol för svensk teknologisk innovation, men de finansiella resultaten lämnar mycket att önska.
Trots intäkter på över 160 miljarder kronor de senaste två decennierna har affärsområdet Aeronautics, som ansvarar för Gripen, endast uppnått en blygsam rörelsemarginal på 3,7 procent, uppger Dagens Industri.
Missa inte: Saabchefen vill se bättre krigsberedskap. Realtid
Detta står i skarp kontrast till Saabs (börskurs Saab) finansiella mål om en rörelsemarginal över 15 procent.
Kan köpa från annat land
Frågan om Gripens framtid är central för svensk försvarsindustri. Regeringen förväntas fatta ett beslut om efterträdaren senast 2030, men flera alternativ står på bordet.
Sverige kan välja att köpa ett stridsflyg från ett annat land, exempelvis den amerikanska F-35, delta i internationella samarbeten – eller utveckla en ny generation av Gripen.
Läs även: Från Tesla till Saab: Mest lästa börsnyheterna 2024. Dagens PS
Samtidigt är utvecklingen av ett eget stridsflyg en långsiktig investering som skulle kunna säkra Saabs teknologiska bas i flera decennier.
Strategisk betydelse
För familjen Wallenberg, Saabs huvudägare, är försvarsbolaget mer än en ekonomisk investering. Marcus Wallenberg, styrelseordförande för Saab, har tidigare betonat Gripenprogrammets strategiska betydelse för bolagets överlevnad och Sveriges försvarsförmåga.
Med Gripen E i luften till åtminstone 2050 och en möjlig uppföljare som kan sträcka sig in på 2100-talet är Saab en central aktör i svensk försvarsindustri.
Trots de ekonomiska utmaningarna verkar Wallenbergfamiljen vara inställd på att fortsätta utveckla Gripen – även om det innebär en finansiell belastning.