Realtid

Glamourens baksida: "Mycket föränderlig bransch"

En bild på en ung man som filmar sig själv på en strand.
Många vill bli influencers, men få lyckas förvandla drömmen till ett jobb som det går att leva på. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 31 okt. 2024Publicerad: 31 okt. 2024

Antalet personer som siktar på en karriär som influencer har vuxit snabbt under de senaste åren. Trots ökad popularitet är verkligheten allt annat än glamorös.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt The Economist har den snabbt växande skaran av stjärnor i sociala medier lett till att konkurrensen hårdnat kraftigt. Företag som Walmart och Louis Vuitton satsar visserligen mångmiljardbelopp på marknadsföring via influencers, men nu söker de sig allt oftare till mindre och nischade profiler, snarare än till stora kändisar.

Enligt analysföretaget Emarketer har amerikanska företag tredubblat sina utgifter på influencers till motsvarande 74,5 miljarder kronor per år. Men trots att pengar pumpas in i branschen är möjligheterna för de flesta influencers begränsade.

Missa inte: En influencers makt: Orsakade han Fiskers konkurs? Dagens PS

Virtuella influencers

Enligt en studie från investeringsbanken Goldman Sachs tjänar endast 4 procent av influencers över en miljon kronor årligen och det finns ett växande fokus på mindre sådana med färre än 20 000 följare. Mark Read, vd för reklambyrån WPP, säger att företag föredrar dessa mikroinfluencers eftersom de ofta har en engagerad och målgruppsanpassad publik.

Samtidigt växer trenden med så kallade virtuella influencers – det vill säga AI-genererade profiler som inte finns på riktigt, men som konkurrerar om samma följare. En av dem, Aitana López, har redan samlat över 330 000 följare på Instagram.

”Det är en mycket föränderlig bransch”, säger Joe Gagliese, medgrundare av Viral Nation, som påpekar att även en framgångsrik influencer kan förlora sin plats om de inte ständigt levererar nytt innehåll.

Läs även: Därför ryter Suzanne Axell ifrån mot influencers. News55

ANNONS

Sviktande trovärdighet

Anita Balchandani från managementkonsultföretaget McKinsey framhåller att influencers från början sågs som pålitliga röster, men med en marknad fylld av sponsrade inlägg börjar trovärdigheten svikta. Enligt McKinseys undersökning från 2022 är 68 procent av modekonsumenterna trötta på sponsrat innehåll.

Balchandani menar att trovärdigheten är avgörande för influencernas framtid.

”De måste hitta en balans mellan att tjäna pengar och att behålla sin autenticitet”, säger hon.

För många nya influencers är drömmen om att försörja sig på sociala medier därför alltmer svårfångad.

Läs även: Lurendrejare på nätet skinnar investerare på pengar. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS