Business class utvecklas och erbjuder i dag samma komfort som förstaklass, men till ett lägre pris. Nu hakar allt fler flygbolag på trenden att ta bort förstaklasskabiner.
Förstaklass kan försvinna när lyxiga business-säten tar över
Mest läst i kategorin
Efterfrågan på förstaklassbiljetter har minskat kraftigt och flera flygbolag väljer nu att ta bort sina förstaklasskabiner helt, skriver Fortune.
Oman Air är det senaste i raden av flygbolag som introducerar nya exklusiva så kallade Business Studio-kabiner i stället för förstaklass.
Dessa nya lyxigare alternativ ska finnas på flygningar till bland annat London och Bangkok. Med en generös säteslängd på 208 cm, en 23-tums skärm och gratis Wi-Fi, hoppas Oman Air att kunna locka resenärer som tidigare valt förstaklass.
Enligt Oman Airs vd Con Korfiatis är trenden tydlig.
”Efterfrågan på förstaklass har minskat”, säger han till Fortune.
Läs även: Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid
Privat svitmiljö
Flera flygbolag, som bland annat American Airlines, Air New Zealand och Turkish Airlines, har liknande planer. De uppgraderar sina business class-säten med större sviter och exklusiva tillägg för att möta behoven hos de resenärer som tidigare föredrog förstaklass.
Qatar Airways har exempelvis introducerat kaviar och champagneservering i sin business class.
Deras kabiner erbjuder en privat svitmiljö med tillgång till premium-måltider och exklusiva drycker, vilket höjer upplevelsen betydligt. Virgin Atlantic erbjuder i sin tur Retreat Suites på sina plan, med sittplatser som kan bokas för cirka 390 dollar extra per person. Alltså drygt 4 000 svenska kronor.
Missa inte: Dyrare att handla på flygplatsen än på nätet. Realtid
Maximerar intäkterna
Dessa sviter har en säng som är över två meter lång, trådlös laddning och stora skärmar med Bluetooth-koppling, vilket gör att resenärerna kan njuta av en upplevelse som konkurrerar med traditionell förstaklass – fast till en bråkdel av priset.
Business class-uppgraderingarna tillåter också flygbolagen att maximera intäkterna, då de nya större sätena i fronten av kabinen är dyrare att boka än övriga säten i business class.
Denna förändring innebär att passagerarna betalar för mer utrymme snarare än en helt avskild kabinmiljö, skriver Fortune.
Läs även: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid