Realtid

Extra fredag lyfte dagligvaruhandeln

dagligvaruhandeln
Svenskarna handlade mer dagligvaror i maj jämfört med i fjol. (Foto: Tim Aro/SvD/TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 18 juni 2024Publicerad: 18 juni 2024

Dagligvaruhandelns försäljning var positiv förra månaden, trots att konsumenterna fortfarande dras med svag köpkraft.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen i dagligvaruhandeln har gjort ett uppsving på 5,1 procent i maj jämfört med samma månad i fjol.

Det framgår av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

”Utvecklingen var positiv i maj, vilket delvis förklaras av att månaden innehöll en extra fredag jämfört med samma månad i fjol”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Dock understryker hon att konsumenterna fortfarande har en relativt svag köpkraft, trots att inflationen för livsmedel hamnat på en lägre nivå.

Svagt men positivt

I maj uppgick försäljningen i butik till 5,2 procent jämfört med i fjol.

E-handelns försäljning ökade med 2,6 procent. Hemleverans minskade med 0,7 procent och upphämtning i butik ökade med 7,1 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,1 procent.

ANNONS

”Även e-handelsutvecklingen var positiv, men e-handeln uppvisade en betydligt lägre utvecklingstakt än den fysiska handeln”, säger Brynell.

Läs mer:
Rapport: Lågkonjunkturen är snart över. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS