Realtid

Experten: De nio vanligaste misstagen som nynoterade bolag gör

obias Lennér, vd och partner på Rippler Communications.
"I det långa loppet handlar allt om vad ett företag levererar och hur det till slut skall komma aktieägarna till del, men för att nå dit är förtroende avgörande", säger Tobias Lennér, vd och partner på Rippler Communications.
Realtid.se
Uppdaterad: 30 jan. 2023Publicerad: 30 jan. 2023

Kommunikationsexperten Tobias Lennér beskriver de nio vanligaste misstagen som företag gör och hur de kan undvikas för att återställa förtroendet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter ett år av fallande börskurser och i många fall missade prognoser är förtroendet lågt för många nynoterade bolag.

– Att återskapa ett förtroende från finansmarknaden är avgörande för många företag som behöver en stigande aktiekurs för att kunna attrahera personal, kapital eller få möjlighet att göra nödvändiga tilläggsförvärv, säger Tobias Lennér, vd och partner på Rippler Communications.

Här är hans sammanfattning av den nio vanligaste felen som företag gör och hur de kan undvikas för att återställa förtroendet:

Förneka problem: Företag som förnekar problem eller försöker dölja dem kommer sannolikt att bli avslöjade på ett eller annat sätt. Det är bättre att vara öppen och transparent med eventuella problem och visa på hur man planerar att lösa dem.

Ljuga eller överdriva: Ljuga eller överdriva företagets prestationer kan skapa en kortvarig illusion av framgång, men det kommer sannolikt att leda till ett förlorat förtroende från investerare och analytiker. Var ärlig och öppen om företagets prestationer, både de positiva och negativa.

Undvik att svara på frågor: Det kan vara frestande att undvika att svara på svåra eller obekväma frågor, men det kan skapa misstro hos investerare och analytiker. Öppenhet och transparent i kommunikationen är det enda som långsiktigt får någon att lita på er, svara på frågor så ärligt och detaljerat som möjligt.

Skjuta upp rapportering: Företag som skjuter upp rapportering eller försenar den ger investerare och analytiker anledning att undra vad som döljs. Att inte rapportera enligt plan skapar misstro mot både interna processer och andra delar i verksamheten. Var i tid med rapportering eller var öppen med bakgrunden till en eventuell försening.

Undvik att ta ansvar: Att undvika att ta ansvar för sina handlingar eller försöker skylla på andra skapar misstro hos investerare och analytiker. Överdriv inte betydelsen av generella problem som alla känner till. Speciellt förödande blir det när nära konkurrenter inte verkar lika påverkade av utmaningar som Covid-19-pandemin, leveranskedjor, inflation eller konjunkturnedgång. Var ärlig och fokusera på hur ni gör för att hantera de utmaningar som gäller för både er och alla andra företag.

ANNONS

Otydliga eller svårbegripliga rapporter: Otydliga eller svårbegripliga rapporter skapar förvirring, misstro och irritation för de som är intresserade av er. Se till att rapporter är tydliga, begripliga och ger en komplett bild av företagets prestationer och mål. Undvik att rabbla sifforna i texten, de finns ju i tabellerna, försök istället kommentera dem så att de blir lättare att förstå.

Försök att dölja risker: Om man undviker att beskriva potentiella risker kan det vara skönt kortsiktigt men riskerar att skapa en orealistisk bild vilket ofta leder till förtroendekriser när problemen uppdagas. Bättre att vara öppen och transparant om risker för att visa att man är medveten om dem och har en plan för hur man ska hantera dem.

Att inte ha en tydlig hållbarhetsstrategi: Hållbarhet är ett avgörande område för alla målgrupper. Att inte har en tydlig strategi för hållbarhet och kunna kommunicera den fungerade så sent som för några år sen, men det gör det inte idag.

Att inte omformulera sin Equity Story efter att verkligheten har sprungit ifrån den gamla: Finansmarknaden, privatsparare och finansiella medier vill se att ett företag har en långsiktig strategi för att öka värdet för sina investerare, men efter ett eller ett par år med missade mål och prognoser behöver strategin formuleras för att passa den nya verkligheten.

– I det långa loppet handlar allt om vad ett företag levererar och hur det till slut skall komma aktieägarna till del, men för att nå dit är förtroende avgörande. En effektiv kommunikation som bygger en stark relation med kunder, anställda och andra intressenter är avgörande för att skapa förtroende från finansmarknaden, vilket är nödvändigt för att kunna genomföra framgångsrika affärsstrategier och uppnå långsiktiga mål, säger Tobias Lennér.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS