Realtid

EU:s laddningssektor växer – men elnätet bromsar

En bild på en elbil som laddas och en annan bild på stolpar med högspänningsledningar.
Det tar i genomsnitt två år att få full nätanslutning i Europa, medan det bara tar tre månader i Kina. (Foto: Unsplash/Johan Nilsson/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 22 nov. 2024Publicerad: 22 nov. 2024

Hundratusentals nya jobb och ekonomisk tillväxt väntar när elbilar successivt tar över vägarna. Men flaskhalsar i elnätet riskerar att stoppa utvecklingen, menar ny rapport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den europeiska laddningssektorn för elbilar har potential att skapa över 200 000 jobb och bidra med motsvarande över en biljon kronor till EU:s ekonomi under det kommande decenniet.

Det skriver Euronews med hänvisning till en rapport beställd av branschorganisationen Charge Up Europe.

Missa inte: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid

”Den värld som växer fram kommer att vara betydligt annorlunda”, säger Lucie Mattera, generalsekreterare för Charge Up Europe, och pekar på hur sektorns tillväxt sträcker sig över bilindustrin, elnätet och laddningsinfrastrukturen.

Rapporten förutspår att antalet elektriska fordon kommer att utgöra 44 procent av EU:s personbilar år 2035. För att möta denna utveckling krävs investeringar på motsvarande 920 miljarder kronor fram till 2030 – en summa som enligt studien kommer att ge en total tillväxt på 545 procent i det ekonomiska värdet.

En stor flaskhals

Nästan hälften av denna tillväxt (47,8 procent) väntas komma från försäljning av elektricitet, medan installation och drift av laddstationer bidrar med drygt 15 procent.

Samtidigt pekar Mattera på en stor flaskhals: Tillgång till elnätet.

ANNONS

Läs även: Laddhybrider populärare än elbilar i Sverige. Realtid TV

”Det tar i genomsnitt två år att få full nätanslutning i Europa, medan det bara tar tre månader i Kina”, förklarar hon.

I länder som Nederländerna är problemen så omfattande att vissa laddoperatörer tvingats dra sig ur marknaden. Frankrike är dock ett undantag och hanterar processen mer effektivt.

ANNONS

Växande efterfrågan

Sektorn väntas skapa 15 000 jobb årligen fram till 2035, men lider av brist på kvalificerad arbetskraft, särskilt elektriker. Dessutom kräver utvecklingen uppdaterade regleringar, då dagens ramar inte matchar EU:s klimatmål.

Läs mer: Elbil i vinter? Så maxar du räckvidden och skonar batteriet. Dagens PS

Trots kritiken hävdar Charge Up Europe att laddningssektorn inte är en flaskhals för övergången till eldrivna transporter.

”Eldrivna transporter står för endast 0,4 procent av Europas totala elförbrukning i dag, och detta väntas öka till 4 procent 2035”, säger Mattera.

ANNONS

Läs även: Försäkringsfällan för elbil: Kan kosta dig 50 000 per år. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS