Realtid

Elbilspionjären varnar: "Hybrider är vägen till helvetet"

elbilspionjären
Kinesiska biltillverkare som BYD utklassar konkurrenterna just nu.(Foto: Andy Wong/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 26 dec. 2024Publicerad: 26 dec. 2024

Satsningen på hybridbilar istället för elbilar är ett stort misstag som riskerar att göra västerländska biltillverkare ännu mer sårbara mot kinesisk konkurrens. Det varnar ”elbilarnas gudfader” för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

globala
Spela klippet
Realtid TV

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

22 dec. 2024

Kinesiska biltillverkare tar täten i den globala omställningen till elbilar, medan deras västerländska konkurrenter riskerar att hamna ännu längre efter genom att fortsätta satsa på hybridfordon.

Det menar Andy Palmer, tidigare utvecklingschef på Nissan och skaparen av den första massproducerade elbilen Leaf.

Missa inte: Massivt stöd för elbilar i ny global enkät. Realtid

”Hybrider är vägen till helvetet. Det är en övergångsstrategi och ju längre man stannar i övergången, desto långsammare kommer man in i den nya världen”, säger han till Business Insider.

En återvändsgränd

Palmer, som ofta kallas ”elbilarnas gudfader”, riktar särskilt skarp kritik mot japanska biltillverkare.

Toyota, som länge varit ledande inom hybridteknologi, har enligt elbilspionjären lett den japanska bilindustrin in i en återvändsgränd ”som den kommer att ha svårt att ta sig ur”.

Läs mer: Den mest energisnåla elbilen just nu. Dagens PS

ANNONS

Samtidigt har kinesiska tillverkare som BYD tagit ledningen genom att erbjuda prisvärda elbilar med överlägsen batteriteknik. De har gynnats av en långsiktig industristrategi och omfattande statliga subventioner – minst 230 miljarder dollar sedan 2009.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Låser sig fast vid Kina

Palmer menar att nyckeln till framgång är billigare elbilar med mindre batterier, kombinerat med utbyggd laddinfrastruktur.

Han varnar också för att västerländska bolag måste agera snabbt för att inte bli helt beroende av Kina.

”Även om du bygger egna battericeller måste du ändå få alla mineraler från Kina. Hela leveranskedjan sitter fast”, säger Palmer.

Missa inte: Efter nyår förbjuds fossildrivna fordon i Norge. News55

”Måste kopiera kineserna”

Hans varning kommer i en tid då flera stora biltillverkare bromsar sina investeringar i elbilar på grund av långsammare försäljningstillväxt än väntat.

ANNONS

I USA kostar en genomsnittlig elbil fortfarande betydligt mer än en bensindriven bil – 56 902 dollar jämfört med 48 623 dollar enligt Kelley Blue Book.

”Om väst vill komma ikapp måste vi kopiera kineserna. ”Alternativet är att allt blir kinesiskt”, avslutar Palmer.

Läs även: Volvo Cars står när de andra faller. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]