Satsningen på hybridbilar istället för elbilar är ett stort misstag som riskerar att göra västerländska biltillverkare ännu mer sårbara mot kinesisk konkurrens. Det varnar ”elbilarnas gudfader” för.
Elbilspionjären varnar: "Hybrider är vägen till helvetet"
Kinesiska biltillverkare tar täten i den globala omställningen till elbilar, medan deras västerländska konkurrenter riskerar att hamna ännu längre efter genom att fortsätta satsa på hybridfordon.
Det menar Andy Palmer, tidigare utvecklingschef på Nissan och skaparen av den första massproducerade elbilen Leaf.
Missa inte: Massivt stöd för elbilar i ny global enkät. Realtid
”Hybrider är vägen till helvetet. Det är en övergångsstrategi och ju längre man stannar i övergången, desto långsammare kommer man in i den nya världen”, säger han till Business Insider.
En återvändsgränd
Palmer, som ofta kallas ”elbilarnas gudfader”, riktar särskilt skarp kritik mot japanska biltillverkare.
Toyota, som länge varit ledande inom hybridteknologi, har enligt elbilspionjären lett den japanska bilindustrin in i en återvändsgränd ”som den kommer att ha svårt att ta sig ur”.
Läs mer: Den mest energisnåla elbilen just nu. Dagens PS
Samtidigt har kinesiska tillverkare som BYD tagit ledningen genom att erbjuda prisvärda elbilar med överlägsen batteriteknik. De har gynnats av en långsiktig industristrategi och omfattande statliga subventioner – minst 230 miljarder dollar sedan 2009.
Låser sig fast vid Kina
Palmer menar att nyckeln till framgång är billigare elbilar med mindre batterier, kombinerat med utbyggd laddinfrastruktur.
Han varnar också för att västerländska bolag måste agera snabbt för att inte bli helt beroende av Kina.
”Även om du bygger egna battericeller måste du ändå få alla mineraler från Kina. Hela leveranskedjan sitter fast”, säger Palmer.
Missa inte: Efter nyår förbjuds fossildrivna fordon i Norge. News55
”Måste kopiera kineserna”
Hans varning kommer i en tid då flera stora biltillverkare bromsar sina investeringar i elbilar på grund av långsammare försäljningstillväxt än väntat.
I USA kostar en genomsnittlig elbil fortfarande betydligt mer än en bensindriven bil – 56 902 dollar jämfört med 48 623 dollar enligt Kelley Blue Book.
”Om väst vill komma ikapp måste vi kopiera kineserna. ”Alternativet är att allt blir kinesiskt”, avslutar Palmer.
Läs även: Volvo Cars står när de andra faller. Realtid