Teknikåterförsäljaren Techlagret har redan tagits bort från CDON och Pricerunner. Även Prisjakt har satt stopp för Techlagret på sina webbsidor – åtminstone tillfälligt.
Efter Realtids artikel: Nu tas teknikbolaget bort från sajterna
Mest läst i kategorin
Det blev som Realtid förutspådde: Många av Techlagrets kunder får inte sina beställda teknikprylar och de negativa kundrecensionerna börjar att rasa in.
– Antingen finns det inga varor alls eller också härrör de till momskaruseller, sa Peter Esse, redaktör på Teknikveckan, tidigare till Realtid.
Många kunder hittar till teknikåterförsäljare genom exempelvis CDON samt prisjämförelsesajterna Prisjakt och Pricerunner. Både CDON och Pricerunner har sedan en längre tid tagit bort Techlagret från listningarna på sajten.
– Vi kan inte kommentera specifika återförsäljare, men i regel tar vi hellre det säkra före det osäkra när det kommer till vilka butiker vi listar. Självklart är det alltid en avvägning mellan att lista alla tillgängliga alternativ och samtidigt se till att våra användare kan känna sig trygga när de prisjämför hos oss, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, till Realtid.
Sedan några dagar tillbaka har även Prisjakt avlistat Techlagret från sina webbsidor, men stoppet på Prisjakt är tillfälligt, och Techlagret kommer sannolikt att synas igen på Prisjakt inom kort.
– Vi har beslutat oss för att tillfälligt pausa Techlagrets listning på Prisjakt. Anledningen till beslutet är att vi vill undersöka situationen mer i detalj, bland annat för att få klarhet om de påstådda problemen i leveranskedjan som beskrivs i omdömen på Prisjakt och på butikens hemsida. Ryktesspridning och uppgifter om försenade eller uteblivna leveranser gör läget så pass svårbedömt att vi tror det här beslutet är det bästa både för konsumenter och butiken, säger Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt, till Realtid.
Han betonar samtidigt att Prisjakt har gjort anonyma testinköp av teknikprylar och fått dem levererade.
Både Pricerunner och Prisjakt har processer som nya återförsäljare genomgår innan de kan bli listade.
– Innan vi godkänner en butik går vi igenom företaget och gör en kreditupplysning. Vi läser igenom omdömen samt kikar igenom hemsidan för att kontrollera att priser och produkter ser rimliga ut. Med ett vant öga ser man ganska fort om något kan vara värt att undersöka närmare. Till exempel om det saknas tydligt företagsnamn eller GDPR-riktlinjer, uppenbara autoöversättningar eller ovanliga betallösningar, säger Evelina Galli på Pricerunner.
– Alla nya butiker på Prisjakt granskas. De ska uppfylla våra krav, och vi granskar korrektheten i de uppgifter som lämnas in. Om inget är tvivelaktigt så låter vi sajten synas hos Prisjakt. Vi har ett automatiskt system som upptäcker omdömen som på ett eller annat sätt kan ses som tvivelaktiga. Vi gör även slumpmässiga manuella uppföljningar av omdömen, där vi frågar omdömeslämnaren om underlag som stärker innehållet i omdömena – om kunden beskriver ett köp så kan vi exempelvis fråga om bevis på att köpet faktiskt gjorts, säger Sara Dupont, Head of Customer Experience på Prisjakt, till Realtid.
CDON och Pricerunner var snabba med att avlista Techlagret från sina respektive sajter. Vad krävdes för att ni skulle ta bort Techlagret från Prisjakt?
– Vi har åtgärdssteg som vi följer i alla situationer. Det är en helhetsbedömning och inte en ensam faktor som gör att vi tar bort en butik. Om vi ser negativa omdömen som nämner samma sak initierar vi en dialog med butiken där vi kräver förklaring alternativt åtgärd. Skulle de bryta mot någon lag, som exempelvis konsumentköplagen, så stänger vi ned butiken direkt, säger Sara Dupont.
Hur stort team är ni på Prisjakt som arbetar med den här typen av frågor?
– Som en del i Customer Experience-teamet har vi ett antal personer som arbetar dedikerat med de här frågorna. Dessutom har vi andra team, som exempelvis vår support, som dagligen har kontakt med kunder och användare där vi fångar potentiellt fusk. Ur ett större perspektiv arbetar vi alla på Prisjakt för att motverka att konsumenter hamnar i kläm, säger Sara Dupont.
Vilken skillnad är det på e-handel idag, jämfört med tio år sedan?
– Allt går så extremt snabbt idag, och jag skulle säga att saklighet och trovärdighet aldrig varit viktigare. Vi kan se ett växande problem där allt fler butiker med tvivelaktig agenda dyker upp, men också falska omdömen – positiva eller negativa – som genereras av robotar. Allt detta ställer högre krav på plattformar som exempelvis Prisjakt, som tar de här frågorna på största allvar, säger Sara Dupont.