Svenskarnas e-handel från svenska aktörer minskade med 3 procent i mars jämfört med samma månad föregående år. När e-handeln även från utlandet inkluderas var minskningen 5 procent visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Tuffa tider för e-handeln – men det finns ljusglimtar
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 21 apr. 2023
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Det beskrivs att handeln i stort pressas av exceptionellt låg efterfrågan och volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen.
–Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna, och många siffror går åt fel håll. Med det sagt finns ändå ljusglimtar. Vi kan bland annat se en tillväxt för kläder och skor under första kvartalet. Trots det dystra konjunkturläget finns det alltså flera företag som går mot strömmen, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Andelen som e-handlade i mars var i princip oförändrad jämfört med samma månad i fjol. Minskningen i omsättning förklaras istället av att det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument minskade.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS