E-handeln i Sverige föll med 3 procent under december jämfört med året innan, enligt Svensk Handel.
E-handeln minskade med 3 procent under december
Om man räknar in även e-handeln från utlandet blev utfallet negativt med -5 procent.
Vad gäller utvecklingen under julhandelsperioden november-december höll e-handeln nästan jämna steg med fjolåret vad gäller omsättning i löpande priser.
– Bakom dessa siffror döljer sig dock en betydande minskning i volymförsäljning. Trots ökade priser har handeln svårt att kompensera sig för inköpspriserna, som ökat ännu mer, i kombination med bland annat ökade energikostnader, skriver Svensk Handel.
Sett över hela 2022 minskade e-handeln med 9 procent i Sverige, och 12 procent om man också inkluderar e-handeln från utlandet.
– Förutom att andelen av befolkningen som e-handlar har sjunkit 2022 jämfört med 2021 handlar färre av de som e-handlar från utlandet. I kombination med lägre genomsnittliga köpbelopp innebär det att nedgången i svenska konsumenters e-handel från utlandet blir kraftig, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.