Med fulla lager hos Riksbanken och resurser hos Bankomat för att möta en eventuell ökad efterfrågan anses kontantförsörjningen i Sverige vara säkrad.
"Det finns kontanter så det räcker!"
Mest läst i kategorin
Ryska cyberattacker mot amerikanska banker har ökat i samband med eskaleringen av situationen i Ukraina, såsom Realtid rapporterat med hänvisning till New York Post. Skulle cyberattacker slå ut svenska bankernas IT-system och den svenska betalningsinfrastrukturen så är försörjningen av kontanter i Sverige säkerställd, säger Nina Wenning, vd för Bankomat, till Realtid.
– Det finns kontanter så det räcker! Riksbankens lager är fulla och vi på Bankomat ser till att det finns kontanter i våra automater, säger hon.
Om en automat är stängd av något skäl så kommer den snart att öppnas igen, fortsätter hon.
– Vi sätter till resurser för att möta den efterfrågan som finns vid varje tidpunkt. Vi är vana vid att hantera stora fluktuationer och ser inte detta som någonting konstigt.
Bankomat AB, som ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna, är generellt väl medvetet om att kontanter är ”ett viktigt betalningsmedel att kunna nyttja om de digitala betalningsmedlen slås ut”, säger Nina Wenning.
– Vi ser därför till att kontanter finns tillgängliga över hela Sverige via våra automater. Vi har ett nära samarbete med våra underleverantörer och även med Riksbanken för att säkerställa så att kontantförsörjningen fungerar på ett så bra sätt som möjligt – både på en övergripande nivå och i den dagliga produktionen.
Bankomat hämtar och lämnar kontanter hos Sveriges Riksbank som har det övergripande ansvaret för tillgången till kontanter i Sverige.
Vidare, om tillgången till finansiering skulle stängas så brukar bankerna, däribland Swedbank, ha en likviditetsbuffert.
– Swedbank håller en likviditetsbuffert i form av kontanter och likvida värdepapper för att kunna tillgodose våra åtaganden även om tillgången till finansiering stängs under en period . Vad gäller tillgången på sedlar och mynt så följer vi ständigt kundernas behov, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Swedbank, till Realtid