Svenska köpcentrum fokuserar allt mer på matbutiker och hälsovård framför mode: "Ser helst att man kan erbjuda åtminstone lunch och middag."
Mat och hälsovård tar över köpcentrumen
Mest läst i kategorin
I takt med att konsumentbeteenden förändras, förändras också fokus för svenska köpcentrum, skriver Fastighetsnytt.
Trenden är tydlig: Mode och detaljhandel minskar medan livsmedel och hälsovård tar allt större plats.
Skiftet har pågått i tio år och är särskilt tydligt hos fastighetsbolag som Citycon, som äger och förvaltar flera stora köpcentrum i Sverige.
Har blivit en grundsten
Tobias Rönnberg, Vice President Asset Management på Citycon, förklarar att livsmedelsbutiker upprätthåller ett stabilt kundflöde.
”Även under pandemin, när näthandeln ökade i många segment, hade vi ändå bra trafik i våra centrum”, säger han.
Samtidigt syns en ökning av andra stabila verksamheter, särskilt inom hälso- och sjukvården.
Vårdcentraler, BVC och tandläkare har blivit viktiga hyresgäster, eftersom de både skapar regelbundna besöksflöden och bidrar till långsiktig stabilitet för fastighetsägare.
Fler matställen
Citycon har också märkt en tydlig förskjutning mot fler matställen i sina centrum, särskilt sådana som kan locka besökare under hela dagen.
”Vi ser helst att man kan erbjuda åtminstone lunch och middag”, säger Rönnberg.
En verksamhet som endast är lönsam under lunch kan få det tufft, särskilt under vintermånaderna.
Läs även:
Åhléns ägare sticker ut hakan: ”Vet hur man köper och säljer”. Realtid
Axfood flåsar Ica i nacken med jätteförvärv. Realtid
Tuffa tider för svensk handel: ”Uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande”. Realtid