Tysklands ekonomi ser ut att krympa i år igen och landets industrier är i kris. Hur kunde det bli så?
Därför fortsätter Tysklands ekonomi gå så dåligt
![tyskland](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FsdlqzoNXvE2f3o.jpg&w=1200&q=75)
![Johannes Stenlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FJohannes-Stenlund-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Aldrig tidigare har Tysklands ekonomi krympt tre år i rad. Nu står dock landet inför en sådan realitet efter två års tillbakagång – och ett 2025 som förutspås gå i samma spår.
Den tyska industrins branschorganisation, BDI, bedömer nämligen att den tyska ekonomin kommer att minska med 0,1 procent under året som kommer.
Missa inte: Tyskland toppar sjukanmälningar – bolagen rasar. Realtid
Det går att jämföra med övriga EU, där ekonomin väntas växa med 1,1 procent, och globalt, där prognosen är 3,2 procents tillväxt.
Dyrare elräkningar
”Situationen är mycket allvarlig”, säger BDI-ordföranden Peter Leibinger enligt Nyhetsbyrån Direkt.
Han kallar det för en djup ekonomisk kris. Men hur har Tyskland hamnat där?
Läs även: Storbank dolde nära band till Hitlertyskland. Dagens PS
En faktor som brukar lyftas fram är energikrisen som följde i spåren av Rysslands invasion av Ukraina. Tyskland, som länge har varit beroende av energi från Ryssland, fick vända sig åt andra håll på grund av både sanktioner och explosionerna i naturgaspipelinerna Nord Stream.
Det innebar höga energipriser och påspädd inflation som försvårade en redan tuff ekonomisk situation för många företag.
Bilbranschen i kris
Det är dock inte hela förklaringen. Tyskland har också stora strukturella problem sedan tidigare, skriver International Banker.
Den tidigare så starka biltillverkningen har det svårt i konkurrensen med elbilar från USA och Kina.
Missa inte: Scania satsar i Kina när Tyskland krisar. Realtid
Volkswagen är ett tydligt exempel på nedgången. Förra året meddelande den tyska nationalsymbolen att de kommer att stänga tre fabriker i landet, vilket innebar att tiotusentals personer varslades.
Företrädare för de stora biltillverkarna har riktat kritik mot Olaf Scholzs regering för att den inte har stöttat branschen tillräckligt. De pekar bland annat på att regeringen tog bort elbilspremien i slutet av 2023, vilket har påverkat försäljningen negativt.
Missa inte: Kris i Tyskland – biljättarna faller som dominobrickor. Dagens PS
Skuldbromsen stoppar lån
I krisläget som råder har det höjts röster om att Tyskland borde låna mer för att få igång ekonomin. Den tyska konstitutionen förhindrar dock att landet lånar mer än 0,35 procent av BNP, långt under EU:s gräns på 3 procent.
Denna skuldbroms tillkom inte, som många tror, för att förhindra en upprepning av den djupa ekonomiska krisen under mellankrigstiden – utan efter finanskrisen 2009, skriver Katrine Kielos i Svenska Dagbladet.
Under 1990- och 2000-talet hade Tyskland spenderat över sina tillgångar, vilket ledde till att skuldbromsen infördes. Det är denna begränsning som förespråkare för en större roll för staten nu måste hantera.
Missa inte: Autobahn i fara? Tyskland hotas av snigeltempo. Dagens PS
![Johannes Stenlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FJohannes-Stenlund-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.
![Johannes Stenlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Frealtid.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FJohannes-Stenlund-300x300.jpeg&w=1200&q=75)
Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.