-För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln steg 7,4 procent i februari
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Kalendereffekten var 3,8 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent.
Försäljningen i butik steg med 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 9,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,7 procent.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS