Realtid

Dagligvaruhandeln steg 7,4 procent i februari 

Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 15 mars 2024Publicerad: 15 mars 2024

-För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kalendereffekten var 3,8 procent under månaden. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent.

Försäljningen i butik steg med 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 9,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,7 procent.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS