Realtid

BYD rasar mot EU:s elbilstullar: "Konsumenterna får betala"

En bild från bilmässan i Paris som från sidan visar en ljusblå elbil från den kinesiska tillverkaren BYD. I bakgrunden syns mässbesökare och en upplyst skylt med bilmärkets logotyp.
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD visar sin elbil Seal under den pågående bilmässan Paris Car Show. (Foto: Michel Euler/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 15 okt. 2024

Kinesiska elbilstillverkaren BYD riktar hård kritik mot EU:s planerade tullar på kinesiska elbilar – men har ännu inte flaggat för några höjda priser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid den just nu pågående bilmässan i Paris gjorde BYD:s vice vd Stella Li ett uttalande om de planerade tullarna på kinesiska elbilar på upp till 45 procent.

”Det är konsumenterna som får betala för det här”, säger hon till Reuters, och kallar tullarna ”orättvisa.”

Bilmässan i Paris är Europas största och lockar både kinesiska och europeiska tillverkare som presenterar sina senaste elbilsmodeller. Detta trots ett svagt marknadsläge med låg efterfrågan och höga kostnader.

Missa inte: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid

Hotat med motåtgärder

Totalt ställer nio kinesiska märken, inklusive BYD och Leapmotor, ut på årets mässa. I år utgör de kinesiska tillverkarna en mindre andel av de närvarande märkena än under 2022 – då de stod för nästan hälften.

EU:s nya tullplaner har mötts av motstånd från Kina som har hotat med motåtgärder, samtidigt som landet hävdar att det inte förekommer några orättvisa subventioner för kinesiska biltillverkare.

Trots detta har ingen av de kinesiska tillverkarna hittills meddelat att de kommer höja sina priser för att kompensera för de kommande tullarna.

ANNONS

Läs även: Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid

ANNONS

”Tvingats slå larm”

BYD planerar även en expansion i Europa där man vill lansera sin nya elektriska SUV Sea Lion 07. Men konkurrensen hårdnar, inte minst på grund av de kinesiska tillverkarnas snabba utvecklingstakt.

”Europeiska biltillverkare har tvingats slå larm”, säger analytikern Michael Dunne till Reuters och tillägger att de europeiska biltillverkarna måste agera radikalt och snabbt för att hinna ifatt kinesernas snabbare utvecklingstakt och lägre kostnader inom elbilstillverkning.

”De har bara några få år på sig”, säger han.

Europas bilindustri står inför utmaningar, särskilt när efterfrågan i Kina minskar och både Volkswagen och Stellantis varnar för svaga resultat.

Läs även: Kina tar över elbilsmarknaden: ”Helt enkelt bättre”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS