Realtid

BYD:s elbilar flödar in i väst: "Förändrar världen"

En bild som är tagen från en låg vinkel. Den visar en röd personbil från den kinesiska elbilstillverkaren BYD. Bilen har svepande former och står parkerad på en kaj. Det är en mulen dag och marken är blöt. Till vänster i bild syns en svartklädd person som går förbi med en svart barnvagn. Längre bort i bakgrunden syns två byggnader. En i rött tegel och en i gult puts.
Kinesiska elbilstillverkaren BYD expanderar snabbt och lockar kunder med sina prisvärda elbilar. (Foto: Pontus Lundahl /TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 17 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

Kinesiska BYD är på väg att bli en global gigant på elbilsmarknaden. Företaget sätter nu press på västerländska biltillverkare – trots höga tullar och ekonomiska sanktioner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan starten på 1990-talet har BYD utvecklat en imponerande batteriteknologi och övergått från att producera batterier till att sälja elbilar över hela världen. Något som har resulterat i att det kinesiska bolaget blivit en betydande utmanare för västerländska biltillverkare, rapporterar Bloomberg.

BYD:s framgångar är delvis kopplade till deras egenutvecklade batterier som lanserades 2020 och som ger företaget en stark kostnadsfördel gentemot konkurrenterna. Hållbara och prisvärda produkter har också gjort BYD attraktivt i många utvecklingsländer.

Läs även: Är kinesiska elbilar en växande säkerhetsrisk för väst? Realtid

”Teknologisk pionjär”

Enligt Stella Li, BYD:s vice vd och ansvarig för företagets globala expansion, är målet att bli ett internationellt välkänt varumärke.

”Vi vill att BYD ska ses som en teknologisk pionjär som förändrar världen”, säger hon och tillägger att bolaget även strävar efter att vara en del av människors vardag utan att fokus ska ligga på dess kinesiska ursprung.

Företagets internationella framfart är snabb och taktiskt fokuserad på länder utan inhemsk bilindustri som Malta och Brasilien. Expansionen sker också genom en allt starkare lokal närvaro. I Mexiko har BYD till exempel knutit band med lokala taxiföretag och lanserat laddningsbara arbetsfordon.

Missa inte: Sverige – ”heliga graalen” för kinesiska elbilstillverkare. Realtid

ANNONS
ANNONS

Hinder i väst

Samtidigt stöter BYD:s framgångar på hinder i väst. I september införde EU en extra tull på 17 procent på kinesiska elbilar, medan USA införde ett importförbud på kinesisk hårdvara och programvara i uppkopplade bilar.

Väst har också kritiserat Kina för att ge kraftiga statliga subventioner till de inhemska biltillverkarna, vilket skapar en kostnadsfördel gentemot utländska konkurrenter. Men Li menar att företagets framgångar bygger på företagets prestationer.

Missa inte: Ekonom: Stoppa Kinas investeringar i USA bättre än tullar. Realtid

”De kan inte slå oss och pekar istället på yttre faktorer”, säger hon, och betonar att bolaget hellre visar vad de går för än ger långa förklaringar.

Medan USA och EU oroar sig över BYD:s tillväxt brottas västerländska biljättar med frågan om hur de ska kunna konkurrera med bolagets prisvärda teknik och snabba innovationstakt. Biltillverkare från Detroit till Tokyo inser att tullar inte räcker för att hålla BYD tillbaka – företaget är här för att stanna, skriver Bloomberg.

Läs även: Kineser ratar tyska elbilar: ”Måste förändra sin strategi.” Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS