Brasilien vill skapa ekonomisk tillväxt med nya handelsvägar till Kina. Men Washington varnar för landets närmande till Peking – där infrastrukturprojekten ses som ett hot mot amerikanska intressen.
Brasiliens Kinasatsning – en nagel i ögat på USA
Brasiliens president Luiz Inácio Lula da Silva satsar på att stärka landets band med Kina i syfte att lyfta den inhemska ekonomin.
En del av hans strategi innebär ett nätverk av nya motorvägar och järnvägar, bland annat en väg i delstaten Acre som ska koppla samman Brasilien med Stillahavskusten via Peru.
Infrastrukturprojekten väntas minska transporttiden för brasilianska varor till Kina med tio till tolv dagar och skulle kunna tillföra motsvarande omkring 240 miljarder kronor till Brasiliens BNP årligen.
Missa inte: Turkiet diversifierar allianser med BRICS-ansökan. Realtid
Kina har under de senaste åren blivit Brasiliens främsta handelspartner, vilket tydligt märks genom ökade kinesiska investeringar i Sydamerika. Landets investeringar omfattar allt från jordbruk till elfordon.
”Vi ser Kinas initiativ som ett viktigt verktyg för att stärka vår ekonomi och industriella utveckling”, säger Celso Amorim, Lulas utrikespolitiska rådgivare, till Bloomberg.
Missa inte: Brasilien och Indiens balansgång mellan USA och Kina. Realtid
Oro i Washington
Samtidigt uttrycker USA en växande oro över Brasiliens närmande till Kina.
Den amerikanska handelsrepresentanten Katherine Tai har öppet varnat för riskerna med att Brasilien knyter sig för nära Kina och påpekar att den brasilianska ekonomin kan behöva en mer balanserad strategi.
Läs mer: Så ska Brics utmana väst: ”Dörrarna är öppna”. Realtid
Trots detta är Lula oförskräckt och ser Brasiliens band med Kina, inom ramen för BRICS-samarbetet, som ett sätt att uppnå landets ekonomiska mål.
Washingtons oro över Brasiliens roll i Kinas Belt and Road Initiative, även kallat nya sidenvägen, kan komma att intensifieras om Donald Trump återfår makten – då hans politik kännetecknas av protektionism och handelssanktioner riktade mot Kina.
Läs även: Notan för brasilianska miljökatastrofen – 521 miljarder. Dagens PS
Ekonomiska möjligheter
Omkring 75 procent av Brasiliens export till Kina utgörs av råvaror, vilket gör landet till en strategisk leverantör av jordbruksprodukter till Asien – något som även Kinas president Xi Jinping vill säkerställa.
Brasiliens planerade transportvägar förväntas bland annat leda till hamnen Chancay i Peru, som under 2025 ska stå redo att hantera direkttransport mellan Asien och Sydamerika.
Det är ett projekt som både öppnar för ekonomiska möjligheter och riskerar att ytterligare utmana USA:s inflytande i regionen, skriver Bloomberg.
Läs även: ”Fulböna” vinnare när kaffepriser rusar. News55