Realtid

Bolaget som får Per H Börjesson att se rött

HVR, Per H Börjesson
"Den här typen av emissioner borde förses med något slags varningstext som gör det mycket tydligare för småspararna vad det handlar om", säger Per H Börjesson.
Torbjörn Isacson
Uppdaterad: 23 mars 2022Publicerad: 23 mars 2022

Entreprenören Aapo Sääsk torde slå svenskt rekord när hans vattenreningsbolag HVR nu gör sin 15:e nyemission, utan att någonsin ha nått intäkter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

globala
Spela klippet
Realtid TV

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

22 dec. 2024

–Sådana emissioner borde förses med varningstext, säger investmentbolaget Spiltans vd Per H Börjesson till Realtid.

I morgon torsdag löper anmälningstiden ut för vattenreningsbolaget HVR:s 15e nyemission sedan år 2000, den här gången på 24,7 miljoner kronor, utan företräde för nuvarande ägare. Emissionskursen på 65 kronor per aktie värderar bolaget till 760 miljoner kronor, räknat före de nya pengar som bolaget ska plocka in. De 4 000 aktieägarna har redan före den här emissionen stoppat in drygt 100 miljoner kronor i HVR.

En rubrik i memorandumet för emissionen är ”Det är dags” och kan antas syfta på bolagets verksamhet, att skapa rent vatten. HVR:s mål är att ”se till att alla människor på jordklotet får tillgång till minst fyra liter per dag av högkvalitativt dricksvatten.” Det är med andra ord en affärsidé som fortsatt ligger i tiden, 30 år efter att HVR inledde sin verksamhet.

Under dessa decennier har företaget dock i stort sett inte haft några intäkter alls. Under senare år har HVR redovisat ”Övriga intäkter” på högst ett par hundratusen kronor, och gjort en förlust på 6-7 miljoner om året. Vid senaste årsskiftet redovisade bolaget ett negativt eget kapital på drygt 6 miljoner kronor.

Styrelsen, där den 79-årige grundaren Aapo Sääsk är en av fyra ledamöter, kom dock fram till att det inte krävs någon kontrollbalansräkning ”eftersom det synliga egna kapitalet visserligen understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet men att det samtidigt uppenbart och med mycket god marginal finns dolda övervärden som täcker bristen.”

Dessa övervärden ska enligt styrelsen bestå av immateriella tillgångar i form av investeringar i teknik, produkt och marknadsutveckling, som skrivits av direkt.

Ansvarig revisor är Johan Isbrand på LR Revision & Redovisning i Stockholm.

Trots att det vid årsskiftet bara fanns kvar 156 000 kronor i kassan, som två år tidigare var på 8,6 miljoner kronor, pumpar HVR ut helsidesannonser i Dagens Industri och Svenska Dagbladet plus tidningar och sajter som Affärsvärlden och Omni för att locka investerare till nyemissionen.

ANNONS

HVR skickar dessutom ut direktbrev till tusentals investerare som kan tänkas vara intresserade.

Av de 24,7 miljoner kronor som nyemissionen är tänkt att dra in försvinner 3,7 miljoner, eller 15 procent, i emissionskostnader, där Aqurat Fondkommission i Stockholm är ansvarig för emissionen.

Eftersom emissionen på 24,7 miljoner kronor ligger precis under gränsen 2,5 miljoner euro så är memorandumet undantaget från prospektskyldighet, och har inte granskats och godkänts av Finansinspektionen.

Största aktieägare i HVR är via Scarab Development Aapo Sääsk, med 11 procent av kapitalet och drygt 40 procent av rösterna. Via Scarab kontrollerar Sääsk en rad andra mindre bolag som på olika sätt håller ihop. En bärande idé bakom affärerna tycks också vara de ständiga nyemissionerna till småsparare.

–Han har hållit på med detta i flera decennier nu, säger investmentbolaget Spiltans vd Per H Börjesson, som i decennier specialiserat sig på att bland annat investera i onoterade aktier.

–Men det tycks aldrig komma igång några verksamheter.

HVR:s styrelse säger sig vilja söka notering på First North Growth Market eller motsvarande lista under andra halvåret 2023 eller första halvåret 2024.

Det är dock inte första gången HVR talat om att aktien ska noteras. Hittills har den handlats på ett slags anslagstavla där det i stort sett inte funnits några köpare. Bolaget säger sig också varken kunna eller vilja tala om till vilka kurser aktien handlats ännu så länge. I memorandumet återfinns dock något som kallas ”kursutveckling vid publika emissioner.” Men kurvan visar inte någon kursutveckling, utan till vilka kurser bolaget plockat in nya pengar under 2000-talet. Den första emissionen, år 2000, skedde till kursen 25 kronor. Sedan dess har emissionsnivån höjts hela tiden, eller möjligen legat oförändrad, för att nu vid den 15:e emissionen nå nivån 65 kronor.

ANNONS

–Man måste ju som aktieägare lära sig att multiplicera vad man betalar för aktien med antalet aktier, det är många som verkar missa det, säger Per H Börjesson.

Han jämför också med att ett en tavla är värd vad någon är beredd att betala för den.

–Man kan såklart hävda att HVR.är värt 760 miljoner kronor. Men det är trots allt ett bolag som hållit på i så många år utan intäkter, och som bara gjort nyemissioner.

Under rubriken ”Värdering” resonerar bolaget självt kring sitt värde, vilket det brukar göra i sina emissionsmemorandum. Där konstateras bland annat att ”hittills har våra analyser kommit fram till ett orimligt högt värde på Bolaget som vi knappast kan använda på ett trovärdigt sätt. Denna gång har vi i stället resonerat utifrån mer praktiska utgångspunkter utan att sätta något finansiellt värde på Bolaget.”

Slutsatsen denna gång blir dock ett spann på 1-2 miljarder kronor, men bolaget har inför nyemissionen ”diskonterat för risk för att komma fram till priset 65 kronor per aktie, vilket motsvarar ett bolagsvärde på knappt 785 miljoner kronor.”

–Den här typen av emissioner borde förses med något slags varningstext som gör det mycket tydligare för småspararna vad det handlar om, säger Per H Börjesson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]