Ett av Joe Bidens slutdrag som president kan slå hårt mot Volvo Cars. Storbanken SEB utesluter inte ett totalt försäljningsförbud för den svenska biltillverkaren på den viktiga USA-marknaden.
Bidens slutdrag – ett dråpslag för Volvo Cars?
Mest läst i kategorin
Inför överlämningen till Donald Trump meddelade Joe Bidens administration en mängd åtgärder inom en rad olika områden.
Ett av dessa har inte fått särskilt stor uppmärksamhet men kan få stora konsekvenser för Volvo Cars (börskurs Volvo Car).
Missa inte: Volvo Cars står när de andra faller. Realtid
Reglementet innebär ett försäljningsstopp för uppkopplade fordon med teknik som är utvecklad eller tillverkad i Kina utifrån ett hot om nationell säkerhet.
”En risk”
Just detta kan komma att påverka Volvo Cars med kinesiska Geely som huvudägare, lyfter nu SEB (börskurs SEB) i ett marknadsbrev.
”Det är en risk skulle jag vilja säga”, påpekar aktiestrategen Esbjörn Lundevall.
Läs även: Här storsatsar Volvos ”syster”: Ny fabrik för miljarder. Dagens PS
Enligt Lundevall är det framförallt en parameter som avgör:
”Är Volvo Cars ett bolag under kinesisk kontroll? Det är ju ett svenskt bolag med begränsat kinesiskt inslag men de ägs av ett kinesiskt bolag”, säger han.
Införs i mars
Reglementet väntas införas redan i mars, dock omfattas endast fordon från och modellår 2027 och framåt.
Volvo Cars kommer med nästa bokslut den 6 februari och detta kommer bli en självklar fråga till vd:n Jim Rowan, säger Lundevall:
”Det är klart att det är en jätteviktig fråga för investerare. Sedan huruvida bolaget har något att säga redan nu är ett ännu större frågetecken. Jag tror att man får leva med ytterligare osäkerhet.”
Missa inte: Volvo Cars vice vd kommer inte att ersättas. Realtid
Dråpslag för småsparare
Just USA-marknaden är Volvo Cars näst största och stod 2024 för 16 procent av den totala försäljningen.
Man har också investerat tungt mot USA med en fabrik i delstaten South Carolina.
Samtidigt har aktien sedan börsnoteringen 2021 gått kräftgång och är ned drygt 60 procent. Detta har varit ett dråpslag för många småsparare som klev in i bolaget i samband med noteringen på Stockholmsbörsen.
En våt filt
Just den kinesiska kopplingen ligger dock som en våt filt över bolaget, påpekar Esbjörn Lundevall.
”Särskilt nu när vi fått ett väldigt konkret hot som är direkt kopplat till det kinesiska majoritetsägandet. Sedan finns det andra saker som är minst lika viktiga, hela bilindustrin har ju haft en dålig utveckling liksom europeiska biltullar som blivit en stor fråga.”
Läs även: Elbilspionjären varnar: ”Hybrider är vägen till helvetet”. Realtid