Norska sportkedjan XXL meddelar att intäkterna under det andra kvartalet är lägre än samma kvartal i fjol, drivet av svagt konsumentsentiment och minskad efterfrågan på sportartiklar i allmänhet.
Altors sportkedja vinstvarnar
Mest läst i kategorin
Intäkterna förväntas uppgå till cirka 1,9 miljarder norska kronor, vilket är lägre än 2,1 miljarder i Q2 2022.
”Marknaden kännetecknas av höga höga lagernivåer i hela värdekedjan, vilket resulterar i aggressiv prissättning och överdrivna kampanjer”, skriver bolaget vidare.
Detta kommer att påverka bruttomarginalen, som förväntas uppgå till cirka 30-32 procent (37,9 procent).
Ebitda beräknas uppgå till mellan 25 och 75 miljoner norska kronor (205 miljoner).
Aktien faller i dag drygt 6 procent på Oslobörsen.
Den 23 mars rasade XXL drygt 11 procent efter att Sparebank 1 Markets argumenterat för att bolaget behöver ta in mellan 500 till 1 000 miljoner norska kronor.
”Marknaden kommer att förbli utmanande, och XXL står inför en operativ och strategisk förändring som kommer att ta tid och som vi inte har sett mycket resultat av ännu. Bolaget har lanserat en aggressiv brandförsäljning för att generera kontanter för att möta kortsiktiga likviditetsvillkor”, skrev Sparebank 1 Markets då.
Den första XXL-butiken öppnades i Oslo 2011 av bröderna Tore och Øivind Tidemandsen, som 1999 tog in 800 miljoner norska kronor från försäljningen av Elkjøp till engelska Dixons.
När Tidemandsen sålde några miljoner aktier till förvärvsfonden Altor för 25 norska kronor styck sommaren 2019 uppgav XXL-grundaren att han hoppades att han skulle ångra försäljningen. Det gjorde han möjligen en kort stund hösten 2020, då XXL-aktien stod på 28 NOK, men det gör han knappast nu.