Efter år av tillväxt står lyxindustrin inför sin största utmaning sedan finanskrisen. Minskad konsumtion bland unga och ekonomisk osäkerhet slår mot branschen.
Allt färre lyxar till det: "Mindre intresserade"
Mest läst i kategorin
Den globala lyxmarknaden står inför en historisk inbromsning med en beräknad minskning av försäljningen av personliga lyxvaror med 2 procent under 2024.
Det är första gången sedan finanskrisen 2008–2009 som lyxindustrin backar, enligt en ny rapport från Bain & Company, framtagen i samarbete med Fondazione Altagamma.
Missa inte: Förstaklass kan försvinna när lyxiga business-säten tar över. Realtid
Konsultföretaget har undersökt lyxmarknaden sedan 1999 och Federica Levato, senior partner på Bain och en av rapportens författare, förklarar att nedgången har flera orsaker.
”Det handlar om växelkurser, makroekonomisk osäkerhet och inflation som påverkar medelklassen. Kinas BNP-tillväxt har exempelvis halverats på senare år”, säger hon till Dagens Nyheter.
Främst Generation Z
Rapporten visar också att antalet lyxkonsumenter globalt har minskat med 50 miljoner på två år.
Den yngre generationen, särskilt Generation Z (födda 1995–2012), har minskat sin lyxkonsumtion markant. Orsaken är inte bara ekonomisk osäkerhet utan även att många lyxvarumärken riktar sitt fokus på äldre och mer förmögna kunder.
Läs även: James Bonds favoritklocka slår alla rekord. Realtid
”När märken försummar framtida konsumenter blir de mindre intresserade av lyxprodukter”, förklarar Levato. Samtidigt har millennials flyttat sitt intresse från lyxprodukter till upplevelser som resor, hotell och restauranger – trender som intensifierades redan före pandemin.
Rapporten lyfter fram att kategorier som smycken och skönhetsprodukter fortfarande visar motståndskraft, medan skor och klockor har det tuffare.
Läs även: Fenomenet DINK: De väljer lyx framför blöjor. Dagens PS
Stark potential
Försäljningskanaler som outletbutiker presterar också bättre än traditionella återförsäljare – vilket visar att prisvärde blivit en viktig faktor för konsumenterna, skriver Reuters.
På längre sikt är marknadens potential dock stark, tack vare ökande välstånd och en växande lyxkonsumentbas.
Läs även: Unga luras till dyra e-kurser med löften om lyxliv. Dagens PS
För att möta utmaningarna krävs att varumärken fokuserar på sitt syfte, hantverk, kreativitet och kundupplevelser som är kulturellt relevanta och personliga.
”Lyxkonsumtion handlar inte bara om produkter utan om upplevelsen och värdet de representerar”, konstaterar Levato.
Läs även: Kinesisk ”lyx-skam” bromsar dyra märkesvaror. News55