Realtid

Alibabas krafttag i AI-racet – en revolution för småbolag?

En kvinna går vid en stor röd skylt med företaget Alibabas logga.
Alibaba hävdar att deras översättningsteknik är bättre än Google, DeepL och ChatGPT. (Foto: Andy Wong/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 12 nov. 2024Publicerad: 13 nov. 2024

E-handelsgiganten Alibaba lanserar ett AI-drivet sökverktyg för småföretag i USA och Europa. Målet? Att göra det enklare att expandera globalt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har nyligen introducerat det AI-drivna sökverktyget Accio – designat för att hjälpa småföretag i Europa och Amerika att hitta leverantörer.

Verktyget syftar till att effektivisera inköpsprocessen genom att hjälpa företag att hitta och analysera produkter som de kan köpa in i stora kvantiteter.

Missa inte: 40 procent använder AI – så varför växer inte ditt bolag? Realtid

Enligt Alibaba har småföretags benägenhet att genomföra köp ökat med 40 procent tack vare Accio, jämfört med traditionella sökmotorer, rapporterar CNBC.

Accio använder Alibabas egenutvecklade generativa AI med namnet Tongyi Qianwen och erbjuder för närvarande sina tjänster på engelska, tyska, franska, portugisiska och spanska.

Läs mer: Svensk e-handel ett ”klassamhälle.” Dagens PS

En miljard listningar

Via text- eller bildsökningar kan användare få en överblick över potentiella inköp, inklusive analyser av produktens popularitet och vinstmöjligheter.

ANNONS

Enligt Kuo Zhang, president för Alibaba.com, bygger Accio på data från 50 miljoner företag och en miljard produktlistningar.

Lanseringen av Accio sker i ett sammanhang där generativ AI snabbt sprider sig inom olika branscher – även om många företag fortfarande befinner sig i experimentfasen.

Läs även: Kina dominerar e-handeln: ”Shein och Temu-effekten”. Realtid

ANNONS

Bättre än andra

Alibaba har tidigare lanserat AI-baserade översättningstjänster och hävdar att deras översättningsteknik är bättre än Google, DeepL och ChatGPT på att hjälpa handlare nå ut till internationella kunder.

Alibabas internationella verksamhet har vuxit snabbt, även om den inhemska marknaden med plattformarna Taobao och Tmall fortfarande utgör företagets största intäktskälla.

Läs även: Väderdata – handelns nya vapen för att locka kunder. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS