Han går mot strömmen och tror på fysisk detaljhandel. Åhléns ägare Ayad Al-Saffar hävdar att det inte finns någon butiksdöd, däremot en hel del slappa handelsmän.
Åhléns ägare sticker ut hakan: "Vet hur man köper och säljer"
Affärsmannen Ayad Al-Saffars självförtroende är på topp.
Inte så konstigt, med tanke på att han har vänt sex förlustbolag till vinst – nu senast Åhléns, som gått från en brakförlust på 408 miljoner kronor till en bruttovinst på 90 miljoner.
Nu sticker han ut hakan och punkterar myten om butiksdöden.
Vet hur man köper och säljer
Orsaken bakom den kris som världens många varuhus går igenom har enligt Al-Saffar orsakats av dåliga handelsmän som styr sina verksamheter med excelblad.
”Man måste vara på plats, vara med i inköpen, vara i varuhusen där slaget är”, säger han till Svenska Dagbladet.
Skillnaden mellan honom och mindre framgångsrika handelsmän är att han vet hur man köper och säljer.
Dock medger Al-Saffar att den digitala handeln är minst lika oumbärlig för Åhléns framgångar som att vara ute i butiksgolvet.
”Det är oftast där köpet börjar. Man kollar i telefonen, sen klickar man hem eller
besöker butiken”, säger affärsmannen.
Reser världen över
Al-Saffar älskar att förhandla och att försöka få allt till bästa möjliga pris.
Oavsett om resorna går till Turkiet, Pakistan eller Kina följer han med sina inköpare för att träffa leverantörer.
”Jag kan se på kroppsspråket på den som sitter på andra sidan bordet om det finns
mer att ta av”, säger han.
Läs mer:
Resurs skriver avtal med Åhléns. Realtid
Nya ägaren tar över vd-posten i Åhléns. Realtid