Ledarskap i den digitala eran: ”Less is more”

Taggar i artikeln

Företagande
Ny bok avslöjar varför företagsstrategier misslyckasNy bok avslöjar varför företagsstrategier misslyckas
Johan Grönstedt har analyserat orsakerna till varför majoriteten av företagsstrategier misslyckas. (Foto: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

90 procent av företagsstrategier misslyckas med sina mål. Det menar managementkonsulten Johan Grönstedt – som vill erbjuda en lösning.

Sarah Carlsson

Johan Grönstedt är en erfaren managementkonsult och vice president samt chief product officer på Howwe Technologies. I sin nya bok analyserar han orsakerna till strategiska misslyckanden och presenterar en metod baserad på prioritering, agerbarhet och digital acceleration.

Grönstedt betonar att dagens snabbrörliga affärsklimat kräver en ny strategi för att lyckas.

”Hela min karriär har präglats av en strävan att överbrygga klyftan mellan strategiska teorier och deras tillämpning i verkligheten. Traditionella metoder tenderar att fallera i den digitala eran, vilket ledde mig till att skriva The Execution Revolution”, säger författaren i ett pressmeddelande.

Annons

Forskning visar att bara 13 procent av medarbetarna förstår företagets prioriteringar, vilket enligt Grönstedt gör strategiexekvering avgörande. Boken uppmanar till ett ”less-is-more”-tänk och erbjuder konkreta verktyg för att nå framgång.

Läs mer:
Många företagare missnöjda med Gen Z. Realtid
AI tar över rekryteringen – men till vilket pris?. Realtid
Chefer saknar strategi för äldre medarbetare: ”Oroande”.

Annons