Riktkurser tenderar att ta alltför mycket fokus från resten av analysen. Det menar grundarna av nystartade Impala Nordic, som kommer att producera bolagsanalyser utan just riktkurser.
Lanserar bolagsanalyser – utan riktkurser: ”Tar fokus från resten av analysen”
Mest läst i kategorin
Impala Nordic fokuserar på innehåll, kommunikation och analys, med målet att hjälpa både börsnoterade och onoterade bolag att kommunicera med sina aktieägare. Grundare är Aya Salar, som tidigare har arbetat för Mangold Fondkommission och som även sitter i styrelsen för Unga Aktiesparare, samt vd Ylber Rexhepi, som har jobbat närmare sex år på Ikano Bank.
– Vi kommer inte att sätta riktkurser på bolag utan fokuserar på att upprätta läsvänliga analyser som kan förmedla våra kundbolags verksamheter och ge befintliga samt potentiella aktieägare rättvis information om bolag, säger Aya Salar till Realtid.
Varför sätter ni inga riktkurser?
– Det grundar sig i att analyser på bolag inom micro cap, small cap och även mid cap oftast får riktkurser som tenderar att avvika orimligt från verklig kurs. Även om vi upprättar genomgående DCF-analyser och i detalj gräver in oss i framtida bedömningar och antaganden, hade riktkursen fortfarande burit en stor risk att avvika enormt från verklig kurs, säger Aya Salar.
Hon förklarar att det inte bara beror på de väldigt många parametrar som avgör hur kursen rör sig, utan även på att den oroliga ekonomin gör det svårt för analytiker att förutspå hur marknaden reagerar på makroekonomiska faktorer som påverkar aktiekursen.
– Vi anser även att riktkurser tenderar att dra mycket fokus från resten av analysen och aktieägare kan därmed missa värdefulla aspekter i verksamheten, säger hon.
Vad skiljer er från andra liknande bolag?
– Vi ser ett stort behov hos börsnoterade bolag att hålla sina aktieägare uppdaterade med vad som sker i verksamheten. Det är vanligt att bolag exempelvis syns och hörs intensivt under en kapitalanskaffning och slutar att kommunicera så fort pengarna har trillat in. Vanligtvis uppskattas inte detta beteende hos aktieägarna och därför vill vi tillgodose både bolag och aktieägare genom att vara en kommunikativ spelare mellan dem, säger Aya Salar.