Kunderna tror att de gynnas av att vara trogna sin bank – inbillar sig

Taggar i artikeln

Storbanker
Kunderna tror att de gynnas av att vara trogna sin bank - inbillar sig att ett bankbyte är kompliceratKunderna tror att de gynnas av att vara trogna sin bank - inbillar sig att ett bankbyte är komplicerat
Ekonomiprofessorn John Hassler tror att det kan upplevas som komplicerat att byta bank. (Foto: Mikaela Landeström / TT)
Publicerad
Uppdaterad

Storbankerna presenterade nyligen sina halvårsrapporter – över prognosernas förväntan. Samtidigt som din bank fortsätter att håva in stora summor kämpar många hushåll med att klara av sina dyra bolån.

Cia Erander

Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank visade sig tillsammans tjäna drygt 50 miljarder under de senaste tre månaderna.

“Det lever kvar en tanke att det är till nytta för den enskilde konsumenten att vara en trogen bankkund”, säger ekonomiprofessorn John Hassler, till SVT.

Nordeas penningstvättsåtal – “ett av de största i dansk historia”

Att många hushåll är fortsatt pressade av höga bolåneräntor tror Hassler är ett tecken på undermålig konkurrens.

Annons

Nordeas rapportkonferens överskuggades av det omfattande penningtvättsåtalet, som VD Frank Vang-Jensen försvarade.

“Det handlar inte om penningtvätt, utan om att vi på den tiden inte hade rätt processer och rutiner på plats”, säger han till SvD.

Det misstänkta brottet  benämns ”ett av de största i dansk historia”. Nordea åtalas för att ha låtit 26 miljarder danska kronor rinna igenom banken, trots misstankar om penningtvättskopplingar.

Annons

Vang-Jensen sade att banken helst hade sett det över tio år gamla fallet – som pågick 2012-2015 – avslutat.

Kunderna verkar dela hans uppfattning och de flesta stannar troget kvar.

“Förhandlingar med den enskilde kunden” komplicerar

Även Swedbank har drabbats av böter för sin bristande hållning gentemot finansiell brottslighet, något som Realtid informerat om, men kunderna verkar inte ta till flykten i någon större utsträckning.

Annons

Hassler tror att den bristande konkurrensen kan bero på att det kan upplevas som komplicerat att byta bank.

”Många banker ägnar sig åt förhandlingar med den enskilde kunden”, säger han.

Hade de inte gjort det hade sannolikt inte kunderna upplevt det så svårt att byta bank.

Läs mer:
Rapportsuccé för storbankerna – tjänar på höga räntor. Realtid

Annons