Förvärvskonglomeratet Storskogen anlitar hela nio investmentbanker för sin börsintroduktion. Men Traton visar att det långsiktigt krävs mer. Det skriver Realtids Torbjörn Isacson.
Varför krävs nio investmentbanker i Storskogens börsintroduktion?
Mest läst i kategorin
För att rulla ut erbjudandet, som enligt plan ska genomföras under det fjärde kvartalet, har Storskogen trummat samman hela nio nordiska och internationella investmentbanker. De båda globala jättarna Goldman Sachs och JP Morgan är tillsammans med Carnegie Joint Global Coordinators och Joint Bookrunners. Samtliga nordiska storbanker utom Handelsbanken – Nordea, SEB, Swedbank, Danske Bank och DNB – är Joint Bookrunners. Där återfinns internationellt dessutom BNP Paribas.
Med tanke på erbjudandets storlek är mängden involverade investmentbanker frapperande.
Exakt hur många aktier som ska säljas är oklart i erbjudandet, som kommer att vara en kombination av nyemission och att befintliga ägare säljer. Det är heller inte klart hur mycket några av de största ägarna tänker sälja.
”Samtidigt finns det anledning att fundera på varför det finns behov av den här mängden inbyggda extra säkerheter i emissionen.”
Det som sägs är att AMF, Cliens Kapitalförvaltning, Danica Pension Livsforsikringsaktieselskab, Odin Fonder, Swedbank Robur Fonder och Spiltan ska köpa B-aktier för totalt 7,25 miljarder kronor, vilket ger en så kallad pre-money equity värdering om 56,4 miljarder kronor.
Den stora mängden involverade investmentbanker och ankarinvesterare ger Storskogens introduktion både hängslen och livremmar i stor skala.
Samtidigt finns det anledning att fundera på varför det finns behov av den här mängden inbyggda extra säkerheter i emissionen.
Tankarna går lätt till när Volkswagen släppte lastvagnskoncernen Traton, där Scania ingår, till Frankfurt- och Stockholmsbörsen. För att kränga av aktierna anlitade Volkswagen hela 13 investmentbanker. Det innebar att varje bank i snitt skulle sälja aktier för drygt 1 miljard kronor.
Den gången var det internationella jättar som Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs och J.P. Morgan som var Joint Global Coordinators. BofA Merrill Lynch, Barclays, BNP Paribas, UniCredit och SEB var Joint Bookrunners. Commerzbank, HSBC, Landesbank Baden-Württemberg och Société Générale var Co-Lead Managers.
Även i Traton var AMF en tung ankarinvesterare.
Den illikvida Traton-aktien har dock varit en stor besvikelse på börsen. Sedan introduktionen i juni 2019 har aktien backat med nära 15 procent. Under samma period har Volvo-aktien stigit med cirka 30 procent.
Medan Traton är en samling av olika varumärken inom tunga fordon, där delarna inte alltid hänger ihop så väl, så är Storskogen ett förvärvskonglomerat av sällan skådat slag. Bara det första halvåret i år har bolaget genomfört 43 företagsköp, och köpen har fortsatt under det andra halvåret. Bolaget äger nu över 200 portföljbolag i vitt skilda branscher, och vill in på nya marknader framöver.
De gigantiska förvärven gör att omsättningen och vinsten ökar väldigt snabbt. Den organiska omsättningstillväxten hamnade på mer beskedliga 5 procent mellan 2018 och 2019, och minus 4 procent mellan 2019 och coronaåret 2020.
Samtidigt kan en omsättning på 6,7 miljarder kronor det första halvåret i år, med en EBITA-marginal på 9,0 procent, jämföras med värderingen på 56,4 miljarder kronor.
Det är tydligt att den hopköpta blandningen av onoterade bolag anses ha en väsentligt högre värdering på börsen än den haft utanför densamma.
Andra förvärvskonglomerat har varit populära på Stockholmsbörsen under senare år. Men för att försvara Storskogens värdering är det säkert en stor fördel med den väl tilltagna mängden säljande banker och köpande ankarinvesterare.