Kritiken haglar mot nätmäklarnas courtagesystem

Taggar i artikeln

Avanza Avanza Bank Nordnet
Kritiken haglar mot nätmäklarnas courtagesystemKritiken haglar mot nätmäklarnas courtagesystem
Avanzas och Nordnets konkurrenter har valt bort courtageklasser. (Foto: Sofia Ekström/SvD/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Hundratals miljoner mer i intäkter. Så mycket tjänar Avanza och Nordnet på sina avgiftsstrukturer: ”Tjänar extra pengar på kunderna.”

Simon Kronö

Nätmäklarna Avanza (börskurs Avanza Bank) och Nordnet (börskurs Nordnet) tjänar stora pengar på sina kunders aktieaffärer genom manuella courtageklasser.

Detta innebär att de själva måste välja rätt avgiftsnivå beroende på transaktionens storlek, vilket i praktiken innebär att mindre erfarna sparare riskerar att betala onödigt höga avgifter.

”Det är uppenbart ett sätt att tjäna extra pengar på kunderna”, säger utmanaren Savrs vd Daniel Aarenstrup till Privata Affärer.

Annons

Avanza försvarar sig

Handeln står för en betydande del av nätmäklarnas intäkter. Privata Affärers beräkningar visar att deras manuella courtagesystem genererat hundratals miljoner kronor mer i intäkter jämfört med vad ett automatiserat system hade gjort.

Både Savr och uppstickaren Montrose har valt bort courtageklasser för automatiserade avgifter.

Trots kritiken försvarar Avanzas vd Gustaf Unger systemet.

Annons

”Med ett fast pris får man antingen göra det dyrt för någon som handlar mycket och billigt för den som handlar lite, eller vice versa”, säger han till tidningen.

Nordnet meddelar att nätmäklaren utvärderar möjligheten att automatisera avgifterna, men betonar att ”utveckling av andra produkter har haft större spararnytta”.

Läs mer:
Så ska Savr bryta nätbankernas dominans inom aktiehandel. Realtid
Sänkta räntor pressar Avanza – SEB varnar för inbromsning. Realtid
Unger om Avanzas framtid: ”Här vill vi göra mer”. Realtid

Annons

Annons