Flera av Europas största bilfabriker är långt ifrån full kapacitet. Volkswagen varnar för att nedläggningar kan bli verklighet i Tyskland med förlorade arbeten till följd.
Krisen på bilfabrikerna hotar Europas ekonomi
Nästan en tredjedel av bilfabrikerna hos BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault och Volkswagen är underutnyttjade, med en produktion som ligger under hälften av fabrikernas kapacitet.
”Flera fabriker kommer definitivt att behöva läggas ner”, säger Matthias Schmidt, oberoende bilanalytiker, till Bloomberg.
Det minskade behovet av elbilar och ökad konkurrens från både amerikanska och kinesiska tillverkare pressar tillverkarna att spara på kostnader.
Allvarliga konsekvenser
Nedskärning av personal hotar och Volkswagen har fått hård kritik från fackföreningshåll för att nyligen ha avskaffat anställningsgarantier som de tyska medarbetarna har haft i årtionden.
Med över 7 procent av EU:s bruttonationalprodukt och mer än 13 miljoner jobb knutna till bilindustrin, kan det få allvarliga konsekvenser för den europeiska ekonomin om man inte lyckas vända utvecklingen.
”Vi står inför ett enormt tryck att konsolidera”, säger Fabian Brandt, branschexpert på konsultföretaget Oliver Wyman.
Läs mer:
Tyska industrijobb minskar: ”Mycket oroväckande”. Realtid
Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid