Kraftigt ökad trafik för Realtid en månad efter övertagandet

RealtidRealtid
Relevance Communications vd Fredrik Lundberg, Realtids chefredaktör Mikael Gullström och Relevance Communications styrelseordförande Max Donatello. (Foto: Relevance Communication)
Publicerad
Uppdaterad

Tvärtemot många kämpande medier lyckas Realtids ägare Relevance Communication att starkt öka både trafik och annonsintäkter.

Annelie Sandström

Relevance Communication står bakom sajterna Dagens PS, News55 och Realtid.

3 juni tog mediehuset över den sistnämnda – och på bara en månad har trafiken till Realtid ökat med 75 procent.

Dessutom redovisas ökade annonsintäkter med 110 procent under första halvåret för Dagens PS.

Annons

”Genom att skapa innehåll av hög kvalité som engagerar våra läsare så skapar vi också möjligheter för våra annonsörer där man når relevanta målgrupper i våra kanaler”, säger Fredrik Lundberg, vd på Relevance Communication, i ett pressmeddelande.

”Potential i våra nischade medier”

Mycket stark trafik och lyckade samarbeten med olika annonsleverantörer ligger bakom den kraftiga intäktsökningen.

I reda pengar handlar det om nio miljoner kronor i annonsintäkter enbart från trafik – vilket markerar ett nytt rekord.

Annons

Drygt fem miljoner har genererats under det andra kvartalet, där annonsintäkterna ökade med 101 procent jämfört med samma period förra året.

I takt med ökad trafik och stärkta annonssamarbeten ser bolaget goda möjligheter att utöka annonsaffären på samtliga mediakanaler.

”Att vi lyckas öka trafiken till Realtid med 75 procent på bara en månad visar på potentialen i våra nischade medier”, säger Lundberg.

Annons

Läs mer:
Ny ägare och ny redaktion – samma redaktionella strategi. Realtid

Annons