Realtid

Konsumentverket riktar kritik mot Bank Norwegian

Konsumentverket riktar kritik mot Bank Norwegian
Konsumentverket menar att bankens avtalsvillkor kan vara oskäliga mot konsumenter och pekar på att det finns skillnader mellan vad som uppges i villkoren och vad som står på bankens hemsida. (Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 28 aug. 2024Publicerad: 28 aug. 2024

Konsumentverket riktar kritik mot Bank Norwegian för brister i marknadsföring och hantering av avtalsvillkor. Myndigheten kräver nu en förklaring från banken och dess försäkringsgivare AmTrust.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter en granskning konstaterar Konsumentverket att Bank Norwegian inte har följt lagstiftningen kring marknadsföring och uppsägning av försäkringar, enligt nyhetsbyrån Siren, skriver tidningen Resumé.

Olika bud

Myndigheten menar att bankens avtalsvillkor kan vara oskäliga mot konsumenter och pekar på att det finns skillnader mellan vad som uppges i villkoren och vad som står på bankens hemsida

Enligt villkoren ska en försäkring sägas upp skriftligen, medan hemsidan informerar om att uppsägning kan ske via Mina sidor eller i appen.

Konsumentverket påpekar också att försäkringar ska kunna sägas upp muntligen.

Utöver detta riktas kritik mot den information som ges om konsumentens ångerrätt.

AmTrust, som är försäkringsgivare i detta fall, måste redogöra för vilka åtgärder som kommer vidtas senast den 6 september.

Läs mer:

Kunderna rasar mot Apollos ”dynamiska prissättning”. Realtid

Klarna återbetalar miljontals kronor till lurade konsumenter. Realtid

Därför vallfärdar norska nischbanker till Sverige. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS